Сутність та стукутура художньо-мовленнєвих умінь у хормейстерській підготовці майбутнього вчителя музики

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
ФОП Цьома С. П.
Анотація
У статті розглядається сутність та структура художньо-мовленнєвих умінь майбутніх учителів музичного мистецтва в ракурсі їх хормейстерської діяльності. Визначено, що хормейстерська діяльність є багатогранною та характеризується складною структурую. Окреслено зміст художньо-мовленнєвих умінь із позицій педагогічної майстерності та художнього спілкування, який представляє комплекс засобів трансляції художньої інформації хоровому колективу. Відповідно до змісту художньо-мовленнєвих умінь виявлено компонентну структуру, яка уявляє собою конгломерат таких компонентів: мовленнєво-коммунікативного, вербально-інтерпретаційного, мануально-технічного, творчо-виконавського.
The article highlights the essence and component structure of artisticspeech skills of the future musical art teacher in the perspective of his choirmaster activity. A number of scientific works are analyzed, where skills are considered as a mode of action mastered by the subject that provides the ability to use them effectively in accordance with the goal and conditions. Regarding professional training of musical art teachers, skills are considered in the context of formation of certain competences, performing skills, culture, etc. It is indicated that vocal-choral work is the most significant in the activity of a musical art teacher, therefore his choirmaster skills, which include a number of competencies, are of particular importance. It is emphasized that artistic-speech skills, directly or indirectly, function in all the components of professional activity. Based on the analysis of scientific literature and personal professional experience, artistic-speech skills are defined as a set of means of pedagogical mastery and artistic communication with students in vocal-choral work, which provides the process of transmitting certain artistic information to singers about the peculiarities of performing an artistic text in accordance with a figurative, style, genre organization. This complex includes speech, manual, facial, technical, plastic-motor, artistic means, which ensure success of leadership of the choral collective. Based on this definition, artistic-speech skills are considered as a conglomerate of the following components: speech-communicative, verbal-interpretative, manual-technical and creative-performing. The structure of the speech-communicative component includes the ability to express one’s thoughts and the results of thinking operations of logical and figurative content, as well as the skills of communicative interaction aimed at creating a comfortable communicative environment for all participants in the choral performing process. The verbal-interpretative component is represented by the skills of a comprehensive analysis of the choral score to reveal its emotional-figurative content and ability to express accurately and artistically figuratively the interpretative idea of the work. The manual-technical component includes the ability to use the conductor’s apparatus to reproduce and maintain the temporal-spatial structure of the choral work in the process of its performance, as well as the ability to transmit and present information on the display of the emotionally-figurative and intonational-expressive properties of the work of art by means of the conductor’s gesture.
Опис
Ключові слова
компетентність, уміння, художньо-мовленнєві вміння, хормейстерська діяльність, мова, мовлення, спілкування, комунікативність, competence, ability, artistic-speech skills, choirmaster activity, language, speech, communication, communicativeness
Бібліографічний опис
Лесник, О. С. Сутність та стукутура художньо-мовленнєвих умінь у хормейстерській підготовці майбутнього вчителя музики [Текст] / О. С. Лесник // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : наукове видання / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюга, Н. П. Гуральник та ін.]. – Суми : [ФОП Цьома С. П.], 2019. – Вип. 1–2 (13–14). – С. 189–200. – doi: 10.24139/978-617-7487-53-0/2019-01-02/189-200.