Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8343
Title: Педагогічна підтримка артистично обдарованої учнівської молоді: досвід європейських країн
Other Titles: Pedagogical Support of Artistically Gifted Student Youth: European Experience
Authors: Бойченко, Марина Анатоліївна
Boichenko, Maryna Anatoliivna
Чистякова, Ірина Анатоліївна
Chystiakova, Iryna Anatoliivna
Keywords: артистична обдарованість
педагогічна підтримка
учнівська молодь
Польща
Німеччина
artistic giftedness
pedagogical support
student youth
Poland
Germany
Issue Date: 2019
Publisher: ФОП Цьома С. П.
Citation: Бойченко, М. А. Педагогічна підтримка артистично обдарованої учнівської молоді: досвід європейських країн [Текст] / М. А. Бойченко, І. А. Чистякова // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : наукове видання / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюга, Н. П. Гуральник та ін.]. – Суми : [ФОП Цьома С. П.], 2019. – Вип. 1–2 (13–14). – С. 221–230. – doi: 10.24139/978-617-7487-53-0/2019-01-02/221-230.
Abstract: У статті з’ясовано особливості педагогічної підтримки артистично обдарованої учнівської молоді в європейських країнах. Висвітлено досвід надання педагогічної підтримки артистично обдарованій учнівській молоді в Польщі та Німеччині. Окреслено структуру артистичної обдарованості. Подано характеристику мистецьких шкіл, у межах яких надається педагогічна підтримка обдарованих учнів у сфері музичного, образотворчого та балетного мистецтва в Польщі та Німеччині.
The article explores peculiarities of the pedagogical support of artistically gifted student youth in the European countries. The experience of providing pedagogical support to artistically gifted student youth in Poland and Germany is highlighted. The structure of artistic talent is outlined. The description of art schools, which provide pedagogical support for gifted students in the field of music, fine arts and ballet in Poland and Germany is given. It is found out that in Poland and Germany there are great opportunities to develop abilities of artistically gifted students in the fields of music, fine arts and choreography, and at the same time complete general secondary education in specialized art institutions. The advantage of such art schools is training according to an individual educational program designed to meet the abilities and needs of gifted students. It is stated that, despite the large number of specialized education institutions, support for artistically gifted students in Germany, in particular in the field of fine arts and choreography, is mainly provided through classes with distinguished artists, unlike in Poland. In addition, cultural institutions in Germany play a significant role in the development of artistically gifted student youth. The issues of the pedagogical support of artistically gifted student youth in other countries and their comparison in order to find out general trends of pedagogical support of a specified category need further study.
URI: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8343
Appears in Collections:Актуальні питання мистецької освіти та виховання

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Boichenko_Chystiakova.pdf539,5 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.