Психолого-педагогічні, реабілітаційні та методичні аспекти функціонування соціального танцю в Україні

Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
ФОП Цьома С. П.
Анотація
У статті розкрито сутність соціального танцю та з’ясовано його психолого-педагогічні та реабілітаційні аспекти. На відміну від бального танцю, соціальний танець зазвичай не має складних схем (послідовностей), натомість вони імпровізовані. Визначено основні функції соціального танцю, зокрема: комунікативні, самоідентифікуючі, експресивні, катартичні, гедоністичні, оздоровчі, рекреаційні та реабілітаційні. Представлено етапи організації уроків хореографічного соціального танцю (сальса, бачата та кізомба): вивчення основних танцювальних рухів у групі в танцювальній залі; практичні заняття в танцювальній залі в парі зі зміною партнерів; виконання танців у соціальних центрах, на вечірках під відкритим небом тощо.
The article reveals the essence of social dance and clarifies its psychological-pedagogical and rehabilitation aspects. The results of scientific literature analysis have shown that social dance belongs to the category of dance styles of different peoples of the world. They are popular in society, most often performed in pairs and aimed at sharing positive emotions between partners. Unlike ballroom dance, social dance usually does not have complicated schemes (sequences), instead they are improvised. In the absence of clear schemes of great importance is the technique of leading a partner, whose main task is to feel the impulses of the partner, and aesthetically attractive performance of their movements. Comparative analysis of the scientific literature has allowed us to identify the main functions of social dance, in particular: communicative, selfidentifying, expressive, cathartic, hedonistic, wellness, recreational and rehabilitation. Today, in Ukraine, in connection with socio-political tensions and hostilities, the rehabilitation function of social dance is gaining weight among the main functions of social dance. The step-by-step methodology for organizing choreographic social dance lessons (salsa, bachata, and kizomba) consists of three stages: studying the basic dance movements in the group in the dance hall; practical sessions in the dance hall in pairs with the change of partners; performing dance in social centers, at “open air” parties, etc. The direction for further research is adjustment of curricula by the number of credits, classroom hours and clarification of the content of educational disciplines for introduction of social dance in order to harmonize them.
Опис
Ключові слова
танець, соціальний танець, психолого-педагогічні, реабілітаційні, методологічні аспекти, social dance, psychological-pedagogical, rehabilitation and methodological aspects
Бібліографічний опис
Дончак, А. М. Психолого-педагогічні, реабілітаційні та методичні аспекти функціонування соціального танцю в Україні [Текст] / А. М. Дончак // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : наукове видання / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюга, Н. П. Гуральник та ін.]. – Суми : [ФОП Цьома С. П.], 2019. – Вип. 1–2 (13–14). – С. 240–248. – doi: 10.24139/978-617-7487-53-0/2019-01-02/240-248.