Альтернативні методи оцінювання іншомовних знань учнів у школах Сполученого Королівства Великої Британії та Північної Ірландії

Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розглядається питання застосування альтернативних методів оцінювання як одного із шляхів забезпечення достовірності даних щодо навчального прогресу школярів з іноземної мови. Згідно з результатами дослідження, до таких належать, насамперед, самостійна оцінка школярів, а також оцінювання їх знань одне одним. Вищезгадана проблема є особливо актуальною, оскільки позитивний досвід британських педагогів у цій царині може бути застосований у вітчизняних загальноосвітніх навчальних закладах. З метою отримання відповідних наукових результатів автором були використані теоретичні та емпіричні методи педагогічного дослідження.
In the article, the issue of the implementation of the alternative assessment methods as one of the ways to assure the verification of the data which coincides with the academic progress of the schoolchildren in the foreign languages studying is considered. In accordance with the research results, which were achieved by the author of the article, the alternative assessment methods that are widely used in the school process, cover the following ones: peer-assessment, self-assessment, taking an active part in games, making portfolios and posters, project work, Pass/Fail exams, “Open Books Exams”, etc. However, due to the large content of the study which must be conducted on all alternative assessment methods, the article deals with self-assessment and peer-assessment only, whereas other alternative assessment methods are the prospects for the further research. The studied problem is more than topical as the positive expertise for the British pedagogues in this area can be used in the homeland comprehensive secondary education institutions. First of all, it includes the increase of schoolchildren’s motivation, independence of their learning, getting them acquainted with the assessment criteria, formation of their own opinion about the learning process, the most effective ways of improving skills and abilities in a foreign language, providing them with an opportunity to analyze the interdependence between the work performed on learning and the gained outcomes. However, both self-assessment and peer-assessment are impossible without assuring certain conditions for it. They primarily comprise the corresponding atmosphere in a classroom as a basis for the effectiveness of the considered alternative assessment methods, understanding the studied material by the pupils, assessment criteria, formation of the pupils’ interview skills, using the most effective assessment tools, presence of the classmates-partners, feedback, and realization of them. In order to get the corresponding scientific results, the author applied to the theoretical as well as the empirical research methods.
Опис
Ключові слова
середній загальноосвітній навчальний заклад, школяр, альтернативні методи оцінювання, іншомовні знання, Сполучене Королівство Великої Британії та Північної Ірландії, взаємооцінювання, самооцінка, принципи оцінювання, comprehensive secondary education institution, schoolchild, alternative assessment methods, foreign language awareness, United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, peer-assessment, self-assessment, assessment principles
Бібліографічний опис
Гриненко, Д. В. Альтернативні методи оцінювання іншомовних знань учнів у школах Сполученого Королівства Великої Британії та Північної Ірландії [Текст] / Д. В. Гриненко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 1 (55). – С. 384–390.