Від креативного студента до неординарного фахівця

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті схарактеризовано наукові категорії «освіта», її мета, сутність, система; «компетенція», «компетентність», «компетентнісний підхід», «творчість», «креативність», представлена модель випускника – дипломованого фахівця – як деякий еталон, ідеал спеціаліста, який повинен бути підготовлений у закладі вищої освіти і який відповідає сучасним вимогам суспільства, та виокремлено педагогічні умови, що сприяють формуванню креативної особистості майбутнього конкурентоздатного фахівця в умовах його підготовки в закладі вищої освіти. У результаті дослідження ми дійшли висновку, що реалізувавши в освітньому процесі виокремлені педагогічні умови, можна забезпечити високу результативність процесу формування креативного випускника, здатного неординарно мислити, мати глибокі знання, визначати його професійну компетентність як рівень знань і професіоналізму, що дозволяють йому приймати правильні, творчі, неординарні рішення в конкретній професійній ситуації.
The article describes scientific categories: education, its purpose, essence, system; competence, competency, competence approach, creativity, creative personality, creativity; the graduate model – of a certified specialist – is presented as a standard, the ideal of a specialist, which must be prepared in a higher education institution and which meets modern requirements of society and distinguishes pedagogical conditions that contribute to formation of a creative personality of a future competitive specialist in terms of his/her educational background. The model of the higher education institution graduate is considered as a unity of theoretical and practical readiness of the specialist for independent creative professional activity, which is carried out as a result of a set of pedagogical conditions: formation of interest in the future profession; deep theoretical knowledge, professional abilities and skills through the use of active forms of organization of creative educational activity; development of student’s autonomy and responsibility in solving cognitive, socio-political, labor and moral problems; development of creative activity; participation in research work; forming a creative and talented specialist under the dominant influence of a creative personality and activity of the teacher; practical training; focus on intellectual initiative, desire to find an original, alternative way of solving the problem, to look at the problem at a deeper level, or in another aspect. As a result of research we have come to the conclusion that by implementing the pedagogical conditions in the educational process, it is possible to provide high efficiency of the process of forming a creative graduate who is able to think extraordinarily, have deep knowledge, define his professional competence as a level of knowledge and professionalism, which will help to find creative, extraordinary solutions in a specific professional situation.
Опис
Ключові слова
творча особистість, креативність студентів, неординарні ідеї, творчий процес, індивідуальний стиль, саморозвиток, самопізнання, ерудиція, наукові дослідження, creative personality, students’ creativity, extraordinary ideas, creative process, individual style, self-development, self-knowledge, erudition, scientific research
Бібліографічний опис
Пшенична, Л. Від креативного студента до неординарного фахівця [Текст] / Л. Пшенична, В. Мотречко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 9 (93). – С. 216–235. – DOI: 10.24139/2312-5993/2019.09/216-235.