Інтернаціоналізація курикулуму на прикладі австралійських університетів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті здійснено аналіз стратегічних підходів до інтернаціоналізації курикулуму в австралійських університетах Гріфіт, Монаш та Аделаїда на основі вивчення університетських стратегічних документів, представлених на їх офіційних сайтах. Виділено основні стратегії інтернаціоналізації курикулумув австралійських університетах та охарактеризовано їх сутність. Дано рекомендації щодо практичної імплементації інтернаціоналізації курикулуму в українських університетах.
The article presents analysis of strategic approaches to curriculum internationalization at Australian universities (Griffit, Monash, Adelaide) based on the study of the university strategic documents presented on their official web sites. The principal strategies of curriculum internationalization at Australian universities have been outlined and their essence has been characterized. Recommendations concerning practical implementation of curriculum internationalization at Ukrainian universities have been given. In the official documents of the universities it is noted that the ethos of internationalization of curricula should be integrated into the educational and teaching activities of the University. The strategic process of internationalization of the curriculum covers planning, reporting, and enhancing operational elements such as content, form and structure. The basic context of the strategies is the inclusiveness of multiculturalism which means filling of curricular with international content, conducting of international research. Stimulation and modeling of inclusive strategies and openness to variety means demonstration of mutual respect. Contribution to interactive cultural exchange foresees embodiment and stimulation of international student exchange within programs, active student stimulation to cooperation in learning activity with the students of different origin. Recognition and evaluation of multilingualism as the tool for intercultural research, gaining of practical competence in global economy and understanding of difference also take an important place. Demonstration of practice in sensitive and inclusive education means active preconception of ethnocentric or racist language and behavior and avoiding of cultural stereotypes. Elaboration of strategic university document is believed to be fundamental step of curriculum internationalization practice. So, universities unite international and intercultural perspectives and inclusive learning in their courses to prepare students to ethic and sensitive functioning in international and multicultural professional and social context. Ethos of curriculum internationalization should be integrated in learning and teaching activity of university.
Опис
Ключові слова
інтернаціоналізація курикулуму, curriculum internationalization, вища освіта, higher education, університети, universities, навчальні плани, curriculum, міжнародні студенти, international students
Бібліографічний опис
Чирва, А. С. Інтернаціоналізація курикулуму на прикладі австралійських університетів [Текст] / А. С. Чирва // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 1 (55). – С. 412–418.