Експериментальна модель формування професійної надійності майбутніх керівників навчальних закладів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розглядається експериментальна модель формування професійної надійності майбутніх керівників навчальних закладів, зокрема, з’ясовано значення понять «надійність», «модель» та «моделювання». Встановлено структуру моделі, яка містить мету, етапи, педагогічні умови та засоби їх реалізації, компоненти, рівні сформованості та результат сформованості професійної надійності майбутнього фахівця. Висвітлено етапи реалізації моделі: інформаційно-мотиваційний, практично-орієнтовний, самостійно-діяльнісний. Розглянуто комплекс педагогічних умов та засоби їх реалізації в контексті формування професійної надійності. Перспектива подальшого дослідження вбачається в перевірці ефективності впровадження моделі.
The article reveals the actual problem of experimental model of the formation of professional reliability of future heads of education institutions. In this article the specifics of the professional training of future heads of education institutions in the conditions of magistracy was revealed. The emphasis is made on the concepts of “reliability”, “model” and “modeling”. Therefore, of modeling method in research of development of education system is used. Much attention is paid to the structure of the model. In the building the following components have been defined: the main stages, pedagogical conditions, forms, methods and innovative technologies, components, the levels and final result of a presented model building which is formation of professional reliability of future heads of educational institutions. The special attention is paid to the stages of the implementation of the model: information and motivation, practically-oriented, self-activity. Pedagogical conditions of the professional training are specified. It is proved, that attitude is one of the conditions for the professional-pedagogical training of future heads of education institutions in pedagogical institution of higher education. it is proved that the attitude in professional training is crucial for the desire to succeed in careers of future heads of education institutions. It is necessary in training of professional reliability of future heads of education institutions to generate student’s interest to future profession, to demonstrate the goals and objectives of this professional activity. It is proved, that the saturation of learning content is one of the conditions for the professional-pedagogical training of future heads of education institutions. In conclusion the author states that in order to prepare students for professional careers in the future the active methods of teaching at the university are used. It is determined that training should be aimed at self-development and self-realization of future heads of education institutions. It is proved, that self-development is one of the conditions for the professional-pedagogical training of future heads of education institutions in pedagogical institutions of higher education. The article throws lights on structural components of professional reliability of future heads of education institutions: motivational, cognitive-operational, personal. In further research there will be tested the efficiency of the model of formation of professional reliability of future heads of education institutions.
Опис
Ключові слова
керівник навчального закладу, head of an education institution, надійність, reliability, модель, model, етапи, stages, педагогічні умови, pedagogical conditions, засоби реалізації, means of implementation, настанова, attitude, зміст навчання, training content, саморозвиток, self-development
Бібліографічний опис
Візнюк, В. В. Експериментальна модель формування професійної надійності майбутніх керівників навчальних закладів [Текст] / В. В. Візнюк // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 2 (56). – С. 10–17.