Застосування методики аквафітнесу для корекції фізичного стану студенток

Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті представлена та науково-обґрунтована методика занять з аквафітнесу з використанням системи Табата для студенток закладів вищої освіти. Методи дослідження: теоретичний аналіз науково-методичної та спеціальної літератури, педагогічне спостереження, педагогічний експеримент, методи математичної статистики. Проведено аналіз впливу запропонованої методики занять на показники фізичного стану студенток. Виявлено, що застосована методика занять сприяє покращенню основних показників рівня фізичного стану студенток. Перспективи подальших досліджень полягають у вивченні впливу інноваційних технологій аквафітнесу на показники функціонального стану й фізичної підготовки студенток, які займаються у спортивних секціях.
The article presents a science-based methodology for aqua-fitness classes using the Tabata system for university students. Research methods: theoretical analysis of scientific methodological and special literature, pedagogical observation, pedagogical experiment, methods of mathematical statistics. Generalization of the obtained data of the study of female students’ physical condition indicators showed presence of subjective and objective reasons for the development of aqua-fitness classes using Tabata system for correction of the students’ physical condition. In the process of developing the methodology we considered the basic principles of physical education: regularity, accessibility, systematicity, individuality, awareness and activity, wellness orientation, harmonious development of personality and taking into account motives and needs. Developed methodology contains periods of implementation that correspond to the program of conditioning training, which has a positive effect on the indicators of the physical condition of the trainees. We took into account the mode of conducting classes, the intensity and volume of loads, the dynamics of indicators of the functional state of the student body. As a result of the introduction of experimental methodology of aqua-fitness classes using Tabata system for the entire period of the study (from September 2018 to May 2019) positive dynamics in the indicators of the physical condition of the female students of the main group (p <0,001). The effectiveness of the developed methodology of conducting classes was confirmed by the results of improvement of the main studied indicators: increase of the level of physical condition of female students, improvement of physical activity, increase of interest in the classes. Proposed aqua-fitness methodology using Tabata system has shown positive results in practice and can be introduced into the training process of sports clubs and schools.
Опис
Ключові слова
студенти, фізичний стан, методика, аквафітнес, система Табата, students, physical condition, methodology, aqua-fitness, Tabata system
Бібліографічний опис
Дубинська, О. Застосування методики аквафітнесу для корекції фізичного стану студенток [Текст] / О. Дубинська, Н. Петренко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. А. Біда, Ю. А. Бондаренко та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 10 (94). – С. 31–39. – DOI: 10.24139/2312-5993/2019.10/031-039.