Модель формування професійно-педагогічної культури майбутнього фахівця фізичного виховання та спорту у процесі професійної підготовки

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті теоретично обґрунтовано й розроблено модель формування професійно-педагогічної культури майбутнього фахівця фізичного виховання та спорту у процесі професійної підготовки. На основі сукупності методологічних підходів та синергентичної парадигми ізоморфної тотожності освіти і культури, з урахуванням концепцій моделювання освітніх систем, побудовано інтеграційно-функціональну модель, що відповідає особистісно-соціальній педагогічній сутності професійної підготовки, яку виявлено в системно-синергентичних взаємозв’язках концептуально-цільового, змістово-структурного, операційно-діяльнісного, технологічного й оціночно-результативного складників підготовки, що знаходяться в динамічній інтеграційній цілісності.
In the article we have built an integrative-functional model of professional-pedagogical culture of a future physical training and sport specialist in the process of professional training on the basis of systematic, culturological, axiological, anthropological, person-centered and competence methodological approaches and synergetic paradigm of isomorphism of education and culture taking into account the concept of educational system modelling. The model as a conditional analogue of a professional-pedagogical culture of a future specialist formation process that responds to its personal-social pedagogical essence that has been discovered in systemic-synergetic interconnections of conceptual-purpose, content-structural, operational, technological and evaluative-effective components of training that lies in the dynamic integration complexness. Conceptual-purpose component represents socially preconditioned and personally interpreted aim and final result concerning professional-pedagogical culture of a future physical training and sport specialist’s level. Content-structural component is a totality of structural-functional educational content components which are united in the program of a future specialist’s professional-pedagogical culture formation. Operational model component forecasts innovative renovation of system of professional-pedagogical culture through the determination of stages, methods and means of its formation improvement, activity organisational forms and spheres, their adaptation to the higher school conditions. Technological component provides solutions of constructive-predictive tasks, the essence of which is in the realisation of organisational-pedagogical conditions and interdisciplinary course “Special physical-cultural education and a specialist’s culture”. Evaluative-effective component makes possible singling out criteria, markers and revelation of a future specialist of physical training and sport professional-pedagogical culture formation levels on the basis of professional-pedagogical culture formation process monitoring. The prospects of further studies are associated with the development of modern scientific and methodological support of professional and pedagogical culture formation of a future physical education and sport specialist in the process of professional training.
Опис
Ключові слова
модель, model, професійно-педагогічна культура, professional-pedagogical culture, майбутній фахівець фізичного виховання та спорту, future specialist of physical training and sport, професійна підготовка, professional training, гуманістичне фізкультурно-спортивне освітнє середовище, humanistic physical culture and sport educational sphere
Бібліографічний опис
Іваній, І. В. Модель формування професійно-педагогічної культури майбутнього фахівця фізичного виховання та спорту у процесі професійної підготовки [Текст] / І. В. Іваній // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 2 (56). – С. 31–41.