Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/863
Назва: Діагностика самореалізації пізнавально-творчих якостей студентів і старшокласників в евристичному навчанні
Інші назви: Diagnostics of Self-Realization of the Cognitive-Creative Qualities of Students and Senior Pupils in Heuristic Learning
Автори: Лазарєв, Микола Остапович
Lazariev, Mykola Ostapovych
Ключові слова: евристичне навчання
heuristic learning
діагностика
diagnostics
самореалізація
self-realization
пізнавально-творчі якості
cognitive and creative qualities
зовнішні та внутрішні освітні продукти
external and internal educational products
студенти
students
старшокласники
senior pupils
творча діалогова взаємодія
creative interactive cooperation
механізми евристичної діяльності
mechanism of heuristic activity
діагностичний інструментарій
diagnostic tools
Дата публікації: 2016
Бібліографічний опис: Лазарєв, М. О. Діагностика самореалізації пізнавально-творчих якостей студентів і старшокласників в евристичному навчанні [Текст] / М. О. Лазарєв // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 2 (56). – С. 64–77.
Короткий огляд (реферат): У статті вперше узагальнюються результати проведених досліджень з діагностики й оцінювання результатів застосування інноваційних технологій евристичного навчання студентів та учнів старшої школи. У здійсненому дослідженні суттєво модернізовано діагностичний інструментарій для вимірювання й оцінки рівнів сформованості основних пізнавально-творчих якостей суб’єктів навчання. Наводяться основні результати такого навчання – зовнішні і внутрішні його продукти. Зовнішні – це твори, доповіді, розповіді, проекти, розв’язання різноманітних пізнавально-творчих і професійно-творчих задач тощо. Основні внутрішні продукти – мотивація до самостійної творчості, діалогова творча взаємодія, володіння методами й механізмами евристичної діяльності, пізнавально-творча самостійність як основа успішної творчої самореалізації особистості.
The article summarizes for the first time the results of scientific and experimental research of the diagnostics and evaluation of the results of the use of innovative technologies of heuristic teaching of students and senior pupils. Diagnostic approach to the course and learning outcomes as a common heuristic activity of a teacher and pupils, a teacher and students is based on an innovative interpretation of the purpose and content of education in general and certain types of educational work in particular. Quantitative and qualitative indices of educational products form the main purpose of heuristic learning as the most effective method of self-cognitive and creative skills of pupils and students. So the diagnostic providing with heuristic mastering the Humanities is specially studied: a careful working out together with colleagues, pupils, students, testing and practical application of scientific criteria and indices of progress and results of heuristic learning. Besides, the main results of this study are distinguished – its external and internal products. The external products are compositions, reports, stories, projects, articles, reviews of subjects, solving by students and future teachers of various cognitive-creative, professional-creative tasks etc. Internal products of learning and creative self-realization are the formed leading personal characteristics of the cognitive and creative self-realization of senior pupils and students of humanities: motivation for independent creation, creative interactive cooperation between subjects of education; using the mechanisms of heuristic activity and diagnostic skills; dynamics of cognitive and creative independence as an integrative criterion of self-realization. The approved and experimentally tested the completed complexes of criteria and indices for each of the external and internal products of heuristic learning activities are used for the first time. It is revealed that a complex of interconnected diagnostically measured didactic conditions promotes the successful cognitive and heuristic activity of senior pupils and students: organization of productive interactive cooperation; profound and prolonged immersion of learning subjects in meaningful for them an independent cognitive and creative work; support for the process and results of learning activity with scientific reasonable diagnostic tools. Experimental results showed important positive changes in the dynamics of self-realization of basic cognitive and creative qualities of senior pupils and students. The number of pupils and students of experimental classes and groups who have achieved a high and a sufficient level of motivation for independent creation have increased by 2 times. Significant changes have occurred in the possession of the mechanisms of creative activity: if at the beginning of the experimental work only a quarter of pupils and students had high and sufficient levels of possessing the necessary mechanisms of creation and use them in creating of an educational product and at the end of the experiment their number increased by more than 2.5 times and amounted to 68 %. 80 % of pupils in the course of experimental work formed the sufficient diagnostic ability to measure and assess their own educational products.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/863
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Diahnostyka samorealizatsii.pdf564,13 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.