Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/873
Назва: Історичні відомості як засіб активізації діяльності студентів із засвоєння низки фундаментальних геометричних ідей
Інші назви: Historical Information as a Tool For Activating Students in Mastering a Number of Fundamental Geometric Ideas
Автори: Антонюк, Оксана Петрівна
Antoniuk, Oksana Petrivna
Ключові слова: пізнавальна активність
cognitive activity
навчання математики
learning mathematics
методологія математики
methodology of mathematics
історія математики
history of mathematics
метод координат
method of coordinates
багатовимірна геометрія
multidimensional geometry
синтетична геометрія
synthetic geometry
філософія
philosophy
Дата публікації: 2016
Бібліографічний опис: Антонюк, О. П. Історичні відомості як засіб активізації діяльності студентів із засвоєння низки фундаментальних геометричних ідей [Текст] / О. П. Антонюк // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 2 (56). – С. 155–162.
Короткий огляд (реферат): У статті йдеться про необхідність підвищення пізнавальної активності студентів для покращення навчально-виховного процесу. Робота покликана описати низку аспектів формування пізнавальної активності засобами історії науки. Унаслідок аналізу низки публікацій з даної тематики виокремлено проблемні питання розробки дидактичних умов використання історичних відомостей у процесі навчання геометричних дисциплін. Для ілюстрації здатності цього засобу підвищити пізнавальну активність студентів у статті наведено приклади використання біографічних відомостей та наукової спадщини Р. Декарта та М. І. Гулака. Такі зразки красномовно свідчать про потужні можливості інтелектуального та виховного впливу історії науки на молодь, а тому потребують подальшого дослідження та розробки.
The purpose of the article is to analyze the possibilities of mathematics’ history for activating students in mastering new geometric concepts, ideas and illustrate them by means of examples. The study used the following methods: theoretical analysis of a number of publications on the subject, synthesizing, deduction. The article refers to the need of increasing students’ cognitive activity for improving the educational process. The work aims to describe a row of aspects of cognitive activity formation by means of history of science. As a result of the analysis of a number of publications on the subject area there were highlighted problematic issues of didactic conditions development of the usage of historical information in the study of geometric disciplines. To illustrate the ability of this tool to increase the cognitive activity of students the article presents examples of biographical information and scientific heritage of R. Dekartes and N. Gulak. Philosophical and mathematical ideas of R. Dekart are as such to interest students and explain them the importance of the ideas of coordinating method of mathematics development. Works of N. Gulak are aimed at facilitating the realization of ideas of non-Euclidean geometry, to describe the role of Lobachevskyi in the appearance of a new hyperbolic geometry. In particular, the biography of N. Gulak with description of his participation in Cyril and Methodius Foundation, his courageous behavior during the criminal and judicial persecution, activities in exile and after, makes considerable emotional impression. Examples of the usage of history of science which are presented in the work eloquently testify to the power of its influence on the educational and training process. Thus, the use of historical material may be the reception that under thorough methodological preparation and systematic use is able to improve the educational process in general, have positive impact on the working atmosphere and students’ capacity for creative activity. And geometry gives many reasons for this, it explains the need of continuation of such research of the various topics that let seamlessly weave historical information in the context of training material program and thus activate the cognitive activity of students.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/873
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Istorychni vidomosti yak zasib.pdf518,65 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.