Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8766
Title: Формування в учнів професійно-технічних училищ умінь учитися самостійно у процесі навчання математики
Other Titles: Formation in the Students of Vocational Training Schools the Skills to Learn Independently in the Process of Studying Mathematics
Authors: Розуменко, Анжела Оурелянівна
Rozumenko, Anzhela Ourelianivna
Keywords: професійно-технічна освіта
уміння вчитися самостійно
навчання математики
vocational education
ability to learn independently
studying mathematics
Issue Date: 2014
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Розуменко, А. О. Формування в учнів професійно-технічних училищ умінь учитися самостійно у процесі навчання математики [Текст] / А. О. Розуменко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 10 (44). – С. 49–55.
Abstract: У статті проаналізовано сучасні проблеми професійно-технічної освіти, однією з яких є забезпечення достатнього рівня математичної підготовки випускників професійно-технічних училищ. Обґрунтовано необхідність формування в учнів професійно-технічних училищ умінь учитися самостійно. Запропоновано прийоми формування таких умінь у процесі навчання математики, а саме: виконання тестових завдань із взаємоперевіркою; індивідуальних домашніх завдань, що містять вправи з пропусками та використання різнорівневих карток із завданнями з друкованою основою, що містять зразок виконання подібного завдання.
The article analyzes the current problems of vocational education, one of which is to ensure a sufficient level of mathematical preparation of graduates of vocational training schools. The necessity of formation in the students of vocational training schools the skills to learn independently is proved. The methods of forming such skills in the process of studying mathematics are proposed, namely performance test items with peer; individual homework exercises containing spaces and the use of multi-level cards printed with the objectives of the foundation containing a sample of implementation of this task. The author emphasizes that independent work is a learning tool that: in each definite situation corresponds to a specific didactic purpose and task; develops in the students at every stage of their movement from ignorance to knowledge required scope and level of knowledge, skills and abilities to solve the corresponding class of cognitive tasks, gradual progress from lower to higher levels of mental activity; promotes the development of students’ psychological readiness for independent systematic enlarging their knowledge and developing skills to navigate the flow of scientific and public information; is a very important instrument of pedagogical leadership and management of independent cognitive activity of the student in the learning process. The author concludes that one of strategic directions of modernization of secondary education is to foster independence, responsibility, development of intellectual abilities of students. The person cannot «transfer knowledge». He can tell. The student must master it; take it as personally important to be aware of. All this is impossible without independent learning of material. Independent activity develops students’ psychological setting on a systematic replenishment of their knowledge and is a necessary condition for self-organization of their own training, and future professional work. The use of various forms of independent work with specific training in vocational training schools, allows boosting cognitive motivation of students, developing their cognitive activity, and facilitating the development of their cognitive activity. It is necessary to study methodological aspects of formation in the students of vocational training schools the ability to learn independently, which will improve the quality of their mathematical training.
URI: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8766
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rozumenko.pdf623,68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.