Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/879
Назва: Науково-дослідницька діяльність учнів в умовах реалізації компетентнісного підходу до навчання математики
Інші назви: Organization of Pupils’ Research Activity in the Conditions of Realization of the Competence Approach to Teaching Mathematics
Автори: Васильєва, Дарина Володимирівна
Vasylieva, Daryna Volodymyrivna
Ключові слова: компетентістний підхід
competence approach
дослідницька діяльність
research work
учні
pupils
математика
mathematics
інтелектуальний розвиток
intellectual development
лабораторна робота
laboratory work
творче мислення
creative thinking
лабораторні роботи
laboratory work
Дата публікації: 2016
Бібліографічний опис: Васильєва, Д. В. Науково-дослідницька діяльність учнів в умовах реалізації компетентнісного підходу до навчання математики [Текст] / Д. В. Васильєва // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 2 (56). – С. 196–202.
Короткий огляд (реферат): У статті розкривається організація дослідницької діяльності учнів. Дослідницька робота з математики розглядається як творча інтелектуальна діяльність учнів. Показано, як на уроках математики за допомогою науково-дослідницької роботи спонукати індивіда до активної самостійної діяльності, творчості та креативності. Описуються лабораторні роботи, які можуть бути проведені учнями самостійно вдома без будь-якого спеціального обладнання. Це робота «Нераціональне використання проточної води під час чищення зубів» для міських учнів та «Джерела забруднення атмосферного повітря та шляхи його відновлення» для учнів, що живуть у селах.
The article deals with the organization of research activities in the school. Research work at teaching mathematics is examined as creative intellectual activity of pupils. Skills of research activity are a necessary condition of the modern successful person’s existence and can be developed at the mathematics lessons. Pupils’ research work is the special type of educational activity, during which on the basis of theoretical and practical knowledge, abilities and skills, pupils work out the theoretical or applied scientific problems of different degree of complication and difficulty. The main idea of the article is to study how to induce an individual to active independent activity and creation at the mathematics lessons by means of research work. Pupils must get not only knowledge and abilities but also to accumulate experience in the process of studying mathematics. The use of laboratory works at the mathematics lessons demonstrates the applied aspect of mathematics, fastens intersubject copulas, promotes cognitive interest in mathematics, level of pupils’ independent and research activity, improvement of pupils’ mathematical preparation quality which provides the competence approach of mathematics teaching. It is useful to conduct laboratory works at the mathematics lessons, for example, in the 6 form while studying the topics “Circle”, “Mean arithmetic”, “Middle value of size”. The use of laboratory works at home is also useful as such the type of work is shown by the applied application of mathematics and aсtualize knowledge and pupils’ abilities, obtained above. Organizing of the laboratory home-work is possible at senior pupils’ school while studying of statistics. Implementation of laboratory work requires pupils’ ability to conduct the various measuring, determine unknown quantity from formulas, and also to evaluate the mean value of quantities and errors. Statistical treatment of measuring results is an extraordinarily useful and interesting task for senior pupils. The pupils’ laboratory works are described, which can be conducted by pupils independently at home without any special equipment. It’s “Irrational use of running water while brushing your teeth” for citizen pupils and “Sources of contamination of atmospheric air and ways of its renewal” for village pupils.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/879
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Naukovo-doslidnytska diialnist uchniv.pdf514,81 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.