Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/893
Назва: Закономірності та принципи формування інноваційної компетентності майбутніх учителів початкової школи
Інші назви: Laws and Principles of Innovation Competence of Future Primary School Teachers
Автори: Калюжка, Наталія Сергіївна
Kaliuzhka, Nataliia Serhiivna
Ключові слова: інноваційна компетентність учителя
innovative competence of a teacher
інноваційна педагогічна діяльність
innovative teaching
готовність до інноваційної педагогічної діяльності
commitment to innovative pedagogical practices
майбутні вчителі початкової школи
future teachers of primary school
етапи
stages
закономірності
laws
принципи інноваційної підготовки
principles innovative training
Дата публікації: 2016
Бібліографічний опис: Калюжка, Н. С. Закономірності та принципи формування інноваційної компетентності майбутніх учителів початкової школи [Текст] / Н. С. Калюжка // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 2 (56). – С. 270–277.
Короткий огляд (реферат): У статті визначено вплив інноваційної компетентності на процес фахової підготовки майбутніх учителів початкової школи, сутність понять «інноваційна компетентність учителя», «інноваційна педагогічна діяльність», «готовність до інноваційної педагогічної діяльності». Виокремлено етапи підготовки вчителя до інноваційної діяльності, закономірності процесу підготовки майбутнього вчителя-початківця до інноваційної діяльності та принципи формування інноваційної компетентності майбутніх учителів початкової школи. Матеріали статті можуть бути використані викладачами, студентами вищих навчальних закладів, працівниками освіти на курсах підвищення кваліфікації. Перспективи подальших наукових розвідок у напрямі дослідження вбачаємо в пошуці шляхів реалізації визначених закономірностей і принципів у сучасних педагогічних ВНЗ.
The article defines the effect of innovative competence on the process of professional training of future primary school teachers, the essence of the concepts «innovative competence of teachers», «innovative pedagogical activity», «readiness for innovative pedagogical activity». The author used following methods of research: general research methods: a) theoretical: classification with the purpose of studying and analysis of psychological and pedagogical literature; comparison, systematization and generalization of materials with the purpose of analysis of problems; b) empirical: focused and systematic observation of learning activity of students. Stages in the preparation of teachers for innovative activity, the patterns of the process of training future primary school teachers for innovative activity are characterized: efficiency of preparation of students of pedagogical higher education institutions to innovative activity is determined by its focus on the training of future teachers to the solution of the problems of modernization of the system of primary education of Ukraine according to national and civilizational trends of its development; the effectiveness of training of students of the pedagogical higher education institutions to innovative activity is determined by the completeness of the implementation of its substantial, structural and functional relations with other components of professional-pedagogical training of future teachers; efficiency of preparation of future teachers is determined by the degree of its conformity to objective laws of professional training; the effectiveness of training of students of pedagogical higher education institutions to innovative activity is determined by the extent of its compliance with the structure and content of innovative professional activity of teachers; the effectiveness of training of students of pedagogical higher education institutions to innovative activity is determined by the degree of conformity of its content, forms and methods to the level of development of the complex of Sciences about the person and is determined by the degree of integration of knowledge relating to the issues of formation of innovative competence of future teachers and principles of formation of innovative competence of future primary school teachers. The article can be used by teachers, students of higher education institutions, educators on courses. Prospects of further research in the area of research are seen in the search of ways of realization of certain laws and principles in modern pedagogical universities.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/893
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Zakonomirnosti ta pryntsypy formuvannia.pdf516,08 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.