Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/896
Назва: Цілепокладання як основа планування навчальної діяльності
Інші назви: Goal-Setting as a Basis for Planning the Training Activity
Автори: Кравченко, Зоя Іванівна
Kravchenko, Zoia Ivanivna
Ключові слова: цілепокладання
навчальна діяльність
проектування
елемент змісту навчання
карта навчальних цілей
goal-setting
training activity
educational content elements
objective planning
Дата публікації: 2016
Бібліографічний опис: Кравченко, З. І. Цілепокладання як основа планування навчальної діяльності [Текст] / З. І. Кравченко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 2 (56). – С. 297–305.
Короткий огляд (реферат): У статті розглянута методика визначення освітніх цілей під час навчання алгебри і початків аналізу. Розглянута діяльність учня, вчителя та їх сумісна діяльність у процесі організації цілепокладання. Підкреслено, що в процесі проектування цілей навчальної діяльності необхідно враховувати особливості цієї діяльності. Проілюстровано логічні зв’язки між елементами змісту навчання, що дозволяють учителю встановити чітку послідовність опанування знаннями, уміннями. Показано, як за результатом проектування цілей навчання можна скласти карту навчальних цілей із теми.
The article describes the method of determining the educational goals while teaching Algebra and Basic analysis. The activities of the student, the teacher and their joint efforts in organizing goal-setting are considered. It is stressed that in the process of planning the purposes of training activity the characteristic features of this activity should be taken into consideration. They are the level of pupils’ training, their personal plans for the learning outcomes, the level of cognitive independence and the level of learning motivation. To achieve the objectives of the study the following methods were used: theoretical – analysis of the government documents, analysis of educational literature, the modeling of learning situations; empirical – pedagogical observation of the learning process of students, questionnaires, tests, interviews with teachers and students. The logical ties between the educational content elements are illustrated what allows the teacher to establish a clear sequence in mastering knowledge and skills. The way of mapping topic educational purposes with the use of the result in learning objective planning is shown. For the description of learning objectives in the specific topic of the course of algebra and analysis the authors used the classification of N. M. Skatkin, because other classifications less correspond the objectives of teaching mathematics. The topic «The Derivative and its Application» is defined concretely. The total amount of training skills on the subject presupposes the availability of the skills providing forming the general educational abilities: analysis, synthesis, comparison, determining the sequence of rational actions in implementing the teaching task, monitoring the results of one’s own training activity, the assessment of one’s own training activity. The problem of goal-setting in the training activity is not limited by the results of the study. The further searching for the new effective training technologies in the personality-oriented competence approach aimed at the implementation of educational goals is required.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/896
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Tsilepokladannia yak osnova planuvannia.pdf558,17 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.