Організаційно-методичні умови проведення самостійних занять фізичними вправами зі студентами-першокурсниками

Анотація
Метою даної статті є розробка та впровадження науково-обґрунтованої системи самостійних занять фізичними вправами з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку студентів-першокурсників ЗВО. Якісна характеристика рівня фізичної підготовленості показала, що використання запропонованих організаційно-методичних умов проведення самостійних занять фізичними вправами за всіма тестами забезпечило досягнення найвищих нормативів фізичної підготовленості.
According to the literature analysis, it is established that instead of a significant number of studies aimed at finding ways to improve the effectiveness of physical education, the main problem is to find innovative approaches to organizing exercise, taking into account the interests and age characteristics of students. In the analyzed studies there is no comprehensive consideration of the structure and specific content of independent classes. The proposed organizational and methodological conditions for conducting independent physical exercises for first-year students contain the following pedagogical conditions: rational planning of sets of exercises, developmental training, combined with development of physical qualities; providing links between sections of the curriculum; differentiated approach; self-control system. The process of performing physical exercises involved compliance with the following pedagogical principles: consciousness and activity; clarity; accessibility; health orientation; regularity. The results of studies indicate a statistically significant increase in the values of the parameters of the wrist dynamometry and a decrease in heart rate after the experiment in the main group compared with the control. Increased levels of physical development occurred in both experimental groups. The level of physical fitness of the main group significantly increased and after the experiment a larger number of indicators had statically significant changes (p<0,05 and p<0,01) compared with the test results of the control group. Qualitative characteristics of the level of physical fitness have shown that the use of the proposed organizational and methodological conditions for conducting independent physical exercises on all tests ensured the achievement of the highest standards of physical fitness. After the experiment, there was a decrease in the amount of time spent on basic, sedentary and average levels of motor activity. At the same time, there was an increase in the percentage of high levels of physical activity during the day.
Опис
Ключові слова
студенти – першокурсники, самостійні заняття, фізичний розвиток, фізична підготовленість, фізичні вправи, first-year students, independent classes, physical development, physical fitness, physical exercises
Бібліографічний опис
Організаційно-методичні умови проведення самостійних занять фізичними вправами зі студентами-першокурсниками [Текст] / А. Коломієць, О. Гончаренко, В. Ганчева, С. Гудим, М. Гудим // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. А. Біда, Ю. А. Бондаренко та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 2 (96). – С. 89–98. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.02/089-098.