Форми фізичного виховання в сільськогосподарських ВНЗ України (60–70-ті рр. ХХ ст.)

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Мета статті – здійснити аналіз форм фізичного виховання в сільськогосподарських ВНЗ України, що використовувалися протягом 1960 –1970-х рр. Методи дослідження: аналіз, синтез, порівняння, узагальнення. Автором охарактеризовано форми фізичного виховання в сільськогосподарських вишах України. У статті актуалізовано історико-педагогічну спадщину, що сприяє більш ефективному використанню форм фізичного виховання на сучасному етапі. У результаті наукової розвідки встановлено, що діючі протягом досліджуваного періоду форми фізичного виховання в сільськогосподарських вишах позитивно впливали на стан здоров’я та фізичний розвиток студентів, сприяли більш ефективному оволодінню професійними навичками. Подальшого вивчення потребує процес розвитку форм фізичного виховання студентів сільськогосподарських вишів протягом наступних історичних періодів.
Modern development of science and technology is accompanied by the rapid growth of information flows, using electronic means of communication, mechanization of many industrial and household processes. This greatly reduces the physical burden on the man, and instead increased its mental activity. The critical analysis of the previous experiences of physical education of the students will help to optimize the individual forms of physical improvement in higher education today. The purpose of the article is to analyze the forms of physical education in agricultural universities of Ukraine during the 1960-s and 1970-s. The methods used in the article are the following: analysis, synthesis, comparison, generalization. The results are the description of the forms of physical education in agricultural universities of Ukraine. The practical value is the actualization of historic and educational heritage, which contributed to more efficient use of the forms of physical education today. The conclusions and prospects for further scientific studies: it is established that since 1960-s the changes were made in the system of physical education in high school, aimed at transforming it into a continuous educational process, which was to meet the challenges of rehabilitation, comprehensive physical development, physical education professionally-applied physical training and improve of sports skills of the students throughout their study. In this regard the organizational principles of physical education were rebuilt. The current 1960-1970-ies system of physical education in higher agricultural education included the following forms of work: academic training sessions (mandatory and optional); professionally applied physical training; physical exercise mode of the school day; independent study of the students of physical culture and sports outside the classroom; mass health, fitness and sports activity. The analysis shows that their use positively influenced the health and physical development of the students and helped more efficient mastery of professional skills. Further study requires the development of the forms of physical training of the students of agricultural universities in the next historical period.
Опис
Ключові слова
фізичне виховання, physical education, форми фізичного виховання, physical education forms, сільськогосподарські виші, agricultural universities, студенти, students
Бібліографічний опис
Бугрій, С. Форми фізичного виховання в сільськогосподарських ВНЗ України [Текст] : 60–70-ті рр. ХХ ст. / С. Бугрій, А. Коломієць // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 3 (57). – С. 9–16.