Формування фізкультурно-оздоровчої компетентності майбутніх учителів фізичної культури в процесі вивчення педагогічних дисциплін

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті представлено теоретичний аналіз різних видів компетентностей у складі фізкультурно-оздоровчої компетентності вчителя фізичної культури залежно від типів професійної діяльності, сфери прояву та реалізації певних видів компетентності, функцій професійної діяльності. Схарактеризовано три рівні компетентностей з використанням дескрипторів «Національної рамки кваліфікацій» («знання», «уміння», «комунікація» й «автономність та відповідальність»): інтегральні, загальні та спеціальні. Конкретизовано компоненти структури фізкультурно-оздоровчої компетентності майбутніх учителів фізичної культури в процесі вивчення педагогічних дисциплін у закладі вищої освіти, зокрема, мотиваційно-ціннісний, змістовий, процесуальний, інформаційний та творчий.
The article presents the theoretical analysis of different types of competences within the physical and healthcare competence of future physical education teachers in the process of studying pedagogical disciplines in higher education institutions. The purpose of the study is a theoretical analysis and characterization of the components of the structure of physical and healthcare competence of future physical culture teachers in the process of studying pedagogical disciplines in higher education institutions. The stated purpose of the study has led to the choice of a set of interrelated methods, in particular – theoretical: theoretical analysis of scientific literature and normative documents, synthesis, comparison, generalization and systematization of the obtained data in order to determine the content and structure of physical and healthcare competence of future physical culture teachers in the process of studying pedagogical disciplines. In the process of teaching pedagogical disciplines, it is necessary to form the physical and healthcare competence of future physical culture teachers in order to perform their own professional activity. The author has mentioned several urgent problems of training future physical culture teachers, in particular, vocational-pedagogical training, psychological and pedagogical bases of mastery of the teacher, teaching of separate pedagogical disciplines in the structure of training future physical culture teachers, preparing future teachers for creative search activities; use of information and communication technologies; use of various innovative methods, training tools in the process of professional training. The author has determined three levels of competences, using the descriptors of “National Qualifications Framework” (“knowledge”, “skills”, “communication” and “autonomy and responsibility”): integrated, general and specific. On this basis the components of the structure of physical and healthcare competence of future physical culture teachers in the process of studying pedagogical disciplines in higher education institution, in particular, motivational-value, content, procedural, information and creative are specified and characterized. The study does not exhaust all aspects of the above problem. The prospects for further research can be seen in the detailed analysis, generalization and identification of the basic methods of formation of physical and healthcare competence in the process of studying pedagogical disciplines in the developed European countries for the purpose of their implementation in the national pedagogical institutions of higher education.
Опис
Ключові слова
фізкультурно-оздоровча компетентність, учителі фізичної культури, інтегральні, загальні та спеціальні компетентності, педагогічні дисципліни, заклад вищої освіти, physical and healthcare competence, physical culture teachers, integral, general and special competences, pedagogical disciplines, higher education institution
Бібліографічний опис
Чернякова, Ж. Формування фізкультурно-оздоровчої компетентності майбутніх учителів фізичної культури в процесі вивчення педагогічних дисциплін [Текст] / Ж. Чернякова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. А. Біда, Ю. А. Бондаренко та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 2 (96). – С. 183–195. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.02/183-195.