Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/903
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБєсєдіна, Антоніна Анатоліївна-
dc.contributor.authorBiesiedina, Antonina Anatoliivna-
dc.date.accessioned2017-01-20T09:12:36Z-
dc.date.available2017-01-20T09:12:36Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationБєсєдіна, А. А. Європейські шляхи розвитку ідей здоров’язбереження [Текст] / А. А. Бєсєдіна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 3 (57). – С. 49–55.uk_UA
dc.identifier.urihttp://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/903-
dc.description.abstractУ статті охарактеризовано шляхи розвитку ідей здоров’язбереження в школах сприяння здоров’ю у країнах Східної Європи. Визначено пріоритетні напрями здоров’яспрямованої діяльності шкіл сприяння здоров’ю у країнах Східної Європи: для Польщі та Росії – оздоровчо-фізкультурний, для Чехії та Угорщини – профілактичний, для України – превентивно-освітній. Зазначено, що ідея проекту Європейської мережі шкіл сприяння здоров’ю є подальшим розвитком стратегії ВООЗ, сформованої в Оттавській Хартії, програмах «Здоров’я для всіх», «Здоров’я – 2020», «Європа – 2020».uk_UA
dc.description.abstractThe article describes the development of the ideas of preservation of health at schools which promote health in the countries of Eastern Europe: Poland, the Czech Republic, Hungary, Ukraine and Russia. Certain aspects of health promoting activity at such schools are devoted to the domestic and foreign scientists works: creating culture of health and valuable relation to the health at the methodological, theoretical and practical levels: T. Andryushchenko, V. Gorashchuck, S. Kyrylenko, N. Lukyanchenko, A. Madguga, O. Shiyan; the socio-pedagogical factors influencing the students’ health: M. Bezrukykh, B. Brozowska, T. Boychenko, B. Jensen, O. Yezhova, V. Kasatkin, V. Kuchma, V. Movchanyk, Y. Naumenko, M. Sokolowska, V. Sonkin, K. Falvinchi, V. Shapovalova and others. The significant contribution to the research activity of the European network of health promoting schools is carried out by such foreign researchers as M. Burgher, V. Barnekow, G. Buijs, T. Williams, B. Woynarowska, M. Havlinova, J. Karski, A. Krawaсski, D. Rivvet, P. Paulus, V. Simovska, H. Štumarová, I. Young, Z. Jaworski and others. The investigation of the process of formation of the normative-legal support networks of health promoting schools in the countries of Eastern Europe and the analysis of the research project «Students’ health and behavioral orientation» has allowed us to define the main directions of their activity: for Poland and Russia – health sports, for the Czech Republic and Hungary – health and preventive, for Ukraine – preventive-educational. The preventive line provides the foundation of the preventive measures system and impact of the risk factors on the development of diseases; improving-sports complex activity as sports oriented and the health on elimination of the expressed risk factors and the complex of the actions for the patients’ rehabilitation; preventive-educational direction is considered from the point of view of the benefits of the educational component (motivation on health maintenance, preventive care). The special attention is paid to the analysis of theoretical and legal bases of national networks of health promoting schools in the European countries activity. The main aspects are determined and legislated. They include the goals and objectives of the establishment and activity of the European network of health promoting schools; the main directions of its activity; forms and methods; management structure of activity and interaction and cooperation within the European network of health promoting schools. It is determined that the idea of the project of the European network of health promoting schools is a further development of the WHO strategy, developed in the Ottawa Charter, the programme «Health for all», «Health – 2020» and «Europe – 2020».uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.subjectздоров’яuk_UA
dc.subjecthealthuk_UA
dc.subjectпріоритетні напрямиuk_UA
dc.subjectmain directionsuk_UA
dc.subjectпрофілактичний напрямuk_UA
dc.subjectpreventionuk_UA
dc.subjectоздорочо-фізкультурний напрямuk_UA
dc.subjecthealth sports directionuk_UA
dc.subjectпревентивно-освітній напрямuk_UA
dc.subjectpreventive educational directionuk_UA
dc.subjectшколи сприяння здоров’юuk_UA
dc.subjecthealth promotion schooluk_UA
dc.subjectЄвропейська мережа шкіл сприяння здоров’юuk_UA
dc.subjectEuropean network of health promoting schoolsuk_UA
dc.titleЄвропейські шляхи розвитку ідей здоров’язбереженняuk_UA
dc.title.alternativeThe European Ways of the Development of the Ideas of Health Preservationuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.udc.udc371.2:37.018.5:615uk_UA
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yevropeiski shliakhy rozvytku.pdf644,51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.