Criteria and Evaluation Instrument for Determining the State of Innovative Culture Development of the Future Manager of the General Secondary Education Institution in the Masters’ Training Process

Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Based on the content analysis results of scientific works on the investigated problem, the legal framework and accordingly to the innovative culture components, the criteria, indicators and development levels of the phenomenon under study, of the future manager of the general secondary education institution during the master’s training have been singled out. The first criterion – cognitive-functional, corresponds to the cognitive and practical component of the innovative culture of the future manager of the general secondary education institution and characterizes the way the subject interacts with the tools and the work subject, as well as his readiness degree for a specific activity type. The second criterion – professional-synergetic – acts as an integral characteristic of the consciousness and self-consciousness of the innovative culture subject, moral, ideological and ethical prerequisites of activity. Professional consciousness is a kind of reality reflection, in which the whole set of algorithms, norms, values and language inherent in a separate type of professional activity is accumulated. The third criterion – productive-creative, which corresponds to the creative and predictive component of the innovative culture of the future manager of the general secondary education institution, involves creation of fundamentally new intellectual and creative educational products and their implementation or introduction in the educational and management process. The levels of development of innovative culture of the future manager of the general secondary education institution in the masters’ training process are determined: harmonious (high), aggregative (sufficient), summative (low).
З огляду на результати контент-аналізу наукових праць з досліджуваної проблеми, нормативно-правової бази та відповідно до складових інноваційної культури, виокремлено критерії, показники та рівні розвитку досліджуваного феномену в майбутнього керівника закладу загальної середньої освіти під час магістерської підготовки. Перший критерій – когнітивно-функціональний відповідає пізнавально-практичній складовій інноваційної культури майбутнього керівника закладу середньої освіти та характеризує спосіб взаємодії суб’єкта зі знаряддями й предметом праці, а також ступінь його готовності до конкретного виду діяльності. Другий критерій – професійно-синергетичний – виступає інтегральною характеристикою свідомості й самосвідомості суб’єкта інноваційної культури, морально-світоглядних і етичних передумов діяльності. Третій критерій – продуктивно-творчий, який відповідає креативно-прогностичній складовій інноваційної культури майбутнього керівника закладу загальної середньої освіти, передбачає створення ним принципово нових інтелектуальних і творчих освітніх продуктів та їх реалізацію чи впровадження в навчальний та управлінський процес із урахуванням валеологічної складової інноваційної діяльності. Визначено рівні розвитку інноваційної культури майбутніх керівників закладів середньої освіти у процесі магістерської підготовки: гармонійний (високий), агрегативний (достатній), сумативний (низький).
Опис
Ключові слова
criterion-evaluation toolkit, criterion, indicator, innovative culture, innovative culture development, future manager, general secondary education institutional institution, критеріально-оцінний інструментарій, критерій, показник, інноваційна культура, розвиток інноваційної культури, майбутній керівник, заклад загальної середньої освіти
Бібліографічний опис
Kozlov, D. Criteria and Evaluation Instrument for Determining the State of Innovative Culture Development of the Future Manager of the General Secondary Education Institution in the Masters’ Training Process [Text] / D. Kozlov // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. А. Біда, Ю. А. Бондаренко та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 1 (95). – С. 211–224. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.01/211-224.