Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/921
Назва: Деякі аспекти реалізації особистісно орієнтованого підходу в навчальному процесі ВНЗ
Інші назви: Some Aspects of Realization of the Personality Oriented Approach in the Educational Process of the University
Автори: Сергійчук, O. M.
Serhiichuk, O. M.
Ключові слова: особисто орієнтований підхід
special personality oriented approach
особистісно орієнтоване навчання
personality oriented learning
особистісно орієнтоване освітнє середовище
personality oriented educational environment
професійна підготовка вчителя
professional teacher training
інноваційні технології
innovative technology
педагогічні технології
educational technology
кредитно-модульна система навчання
credit-modular system of training
модернізація освіти
modernization of education
Дата публікації: 2016
Бібліографічний опис: Сергійчук, О. М. Деякі аспекти реалізації особистісно орієнтованого підходу в навчальному процесі ВНЗ [Текст] / О. М. Сергійчук // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 2 (56). – С. 389–398.
Короткий огляд (реферат): У статті розглядаються пріоритетні напрями державної політики щодо розвитку освіти – особистісна орієнтація освіти; постійне підвищення якості освіти, оновлення її змісту та форм організації навчально-виховного процесу. Дане дослідження полягає в розгляді процесу підготовки майбутнього вчителя до реалізації особистісно орієнтованого навчання у вищому навчальному закладі. Організація особистісно орієнтованого освітнього середовища в процесі професійної підготовки потребує з одного боку – демократизації стосунків між викладачем та студентом, налагодження системних зв’язків «школа-педагогічний університет», з іншого – активізації ролі студента в розвитку його особистісних і професійних здібностей і якостей, посилення його суб’єктних функцій. Наше дослідження робить певний внесок у вирішення проблеми особистісно орієнтованого підходу до навчального процесу у вищому навчальному закладі. Обґрунтовані положення, рекомендації можуть використовуватися викладачами для подальших наукових розвідок із педагогіки.
The article considers priority directions of the state policy on the development of education and personal orientation of education; continuous improving of the quality of education, updating its content and forms of organization of the educational process. This study consists in considering the process of training future teachers to implement student centered learning in higher education. The formation of professionally oriented personality of future teachers is determined by the reform of modern education, which requires radical changes in the educational process, using the latest technology and teaching methods that would facilitate the realization of intellectual and spiritual potential of students. The education system and modern society is placing increasingly high demands on the quality of preparation of graduates of higher educational institutions. The author focuses on the basis of the problem of development of pedagogical education: ensuring professional and personal development of future teachers on the principles of personal pedagogy; carrying out fundamental content, psycho-pedagogical, methodological, informational, technological, practical and social-humanitarian training educators to meet the requirements of the information technology society and the changes that have occurred in secondary school; modernization of educational activity in higher education institutions through the use of new pedagogical, informational and computer technologies and the creation of a new generation of learning tools; improving the system of selection of young people to the teaching profession, expanding the target group and the introduction of teacher training on the basis of contracts; improve the network of higher educational establishments and institutions of postgraduate pedagogical education with the aim of creating conditions for continuous education of teachers. Our study makes a certain contribution to the solution of the problem of personality oriented approach to the educational process in a higher education institution. At the same time, it is not definitive and opens perspectives for further research. Informed of the situation, recommendations can be used by researchers for further research in pedagogy.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/921
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Deiaki aspekty realizatsii.pdf523,25 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.