Формування культури здоров’я майбутніх фахівців економічних спеціальностей у процесі прикладної фізичної підготовки

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Дисертаційне дослідження присвячене проблемі формування культури здоров’я майбутніх фахівців економічних спеціальностей у процесі прикладної фізичної підготовки. Схарактеризовано категорію «культура здоров’я майбутніх фахівців». Обґрунтовано, що провідна роль у формуванні культури здоров’я майбутніх фахівців економічних спеціальностей належить прикладній фізичній підготовці. Теоретично обґрунтовано модель формування культури здоров'я майбутніх фахівців економічних спеціальностей у процесі прикладної фізичної підготовки, яка базується на низці методологічних підходів та системі загальнодидактичних і специфічних принципів навчання та враховує визначені педагогічні умови. Описано діагностичний апарат з показниками (мотивація здорового способу життя; обізнаність у сфері культури здоров’я; уміння оцінити етап здоров’я; фізкультурно-оздоровчі вміння; емоційно-вольова регуляція; прагнення до саморозвитку), за якими схарактеризовано рівні (пасивний, елементарний, базовий, високий). Статистично підтверджено ефективність розробленої моделі на рівні значущості 0,05.
The dissertation research is devoted to the problem of forming of health culture of future specialists in economic specialties in the process of applied physical training. The health culture of future specialists in economic specialties as a component of the professional culture of a specialist, it is a holistic personal education, which includes: the priority of the health values of each person, knowledge about the methods of its preservation and strengthening, the ability and skills to apply them for successful professional self-realization and is expressed in the ability to carry out effective physical adaptation to working conditions and to resist its negative effects on one's own health and the health of others, components of the health culture of specialists in economic specialties: ideological (determines the social component of an individual's health, its values, motives, needs for a healthy lifestyle), cognitivc-praxeological (determines the physical component of an individual's health, knowledge about the culture of health, skills and abilities to improve its level) and personal (determines the mental and spiritual components of a person's health, positive emotions, a positive attitude towards others, the ability for self-development, self-improvement). Тhe leading role in the formation of the health culture of future specialists in economic specialties belongs to applied physical training. Features of physical training of students of economic specialties are determined by the specifics of their professional activities. It include: development of physical qualities, general and static endurance, strength of the shoulder girdle, dexterity and coordination of hand movements, muscle sensitivity; development of psychophysiological qualities (improvement of the functions of the motor, visual, vestibular analyzers, attention function, the ability to relax muscles and optimize the state to maintain overall performance during a long stay in a state of hyperkinesia); special knowledge in the theory and practice of physical training (the use of applied exercises in athletics, gymnastics, sports games, table tennis, swimming, badminton, squash, tennis, hockey, programs for training, development, optimization of the state of the eye muscles). Тhe author's model of the formation of the health culture of future specialists in economic specialties in the process of applied physical training includes interrelated structural components, forms (problem lecture, lecture-binary, lecture-visualization, seminars, practical classes, workshops, press conferences, volunteer activities), methods (verbal, practical, visual, interactive, game, project, problem, trainings, case technologies, discussions) and means (complexes of physical exercises and IT). The theoretical substantiation of the model was carried out taking into account such methodological approaches: systemic, professional and personal, activity, holistic, cultural, discursive, acmeological. The didactic principles (scientific nature, accessibility, systematic and consistency, activity and independence, the connection of training with practice) and special principles of the formation of a personal health culture (prevention, continuity, continuity, integration of lifelong learning of a healthy lifestyle with science, nature, and practical human activity were also taken into account and society, humanistic orientation, complex interdisciplinary, responsibility, the use of modern information technologies, control and assessment, differentiation) of applied physical training of future economic specialties (consistency, integration, creative orientation, orientation towards innovation, educational reflection) and healthy lifestyle (activity and mobility; healthy eating; minimizing bad habits; daily routine; mood; respect for oneself; friends).
Опис
Ключові слова
культура здоров’я, майбутні фахівці економічних спеціальностей, прикладна фізична підготовка, формування, професійна підготовка, health culture, future specialists in economic specialties, applied physical training, education, professional training
Бібліографічний опис
Кубатко, А. І. Формування культури здоров’я майбутніх фахівців економічних спеціальностей у процесі прикладної фізичної підготовки [Текст] : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / Бобровицька Світлана Федорівна ; СумДПУ імені А. С. Макаренка ; науковий керівник О. Я. Дубинська. – Суми, 2020. – 22 с.