Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/934
Title: Differential Diagnosis of Motor Alalia
Other Titles: Дифернційний недорозвитку експресивної мови діагноз
Authors: Зелінська-Любченко, Катерина Олександрівна
Zelinska-Liubchenko, Kateryna Oleksandrivna
Keywords: моторна алалія
motor alalia
диференціальна діагностика
differential diagnosis
дослідження мовлення
examination speech
діагностика
diagnosis
Issue Date: 2016
Citation: Zelinskaya-Lubchenco, K. A. Differential diagnosis of motor alalia / K. A. Zelinskaya-Lubchenco // Nowoczesna edukacja: filozofia, innowacja, doświadczenie. – Łódź, Polska. – 2016. – Nr 2 (6). – С. 112–123.
Abstract: The special interest to the diagnosis and correction of speech disorders, namely, to the motor alalia, at the present stage of development of correctional pedagogy is highlighted in the article. The issues of alalia diagnosis at an early age are pretty difficult. The alalia is often confused with similar conditions in other forms of speech disorders: gluconat, a severe degree of hearing loss with the delay on this background, speech development, speech and language disorders with mental retardation, deaf syndrome, with aphasia and etc. While exanimating children with alalia speech therapy should be guided by all the principles that allow to identify possible causes and mechanisms of the disorder, its dynamics, symptoms, and eventually the correct diagnosis and determine the prognosis. Diagnostics of child with alalia consist of the child examination by the psychological-medical-pedagogical commission specialists and a survey of teacher-pathologist. It can be divided five stages of examination of child with alalia in a special group: an evaluation, diagnostic, analytical, and forecasting information. The final diagnosis is made only after a careful study and comparison of the totality of the results of the survey. In diagnosis it is necessary to fix the shape of the disorder, it’s possible causes, characteristic manifestations and degrees of severity.
Стаття присвячена актуальній для корекційної педагогіки проблемі моторної алалії, а саме питанням диференційної діагностики цього мовленнєвого порушення. Актуальність ідей, що містяться в рецензованому рукописі полягає у тому, що незважаючи на безліч досліджень, які зачіпають проблему моторної алалії існує нагальна потреба наукового розгляду питань етіології, патогенезу та корекції цієї мовленнєвої вади. Дослідження зумовлено недостатнім рівнем теоретико-методологічної розробленості даної наукової проблеми й ускладненням диференціальної діагностики моторної алалії. Алалію часто плутають із подібними станами, іншими формами мовленнєвих порушень: глухонімотою, важким ступенем туговухості із затримкою на цьому фоні мовленнєвого розвитку, недорозвиненням мовлення при олігофренії, псевдоалалічним синдромом, афазією тощо. Автором статті висвітлено принципи та етапи обстеження, що дозволяють виявити можливі причини та механізми розладу, його динаміку, симптоматику; допомагають поставити правильний діагноз і визначити прогноз.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/934
ISSN: 2450-3800
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Польща 2016.pdf1,24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.