Корекція знань і вмінь учнів як засіб забезпечення неперервності математичної освіти

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розглянуто різні підходи до визначення структури процесу навчання. На основі їх зіставлення та узагальнення, а також з урахуванням специфіки сучасного стану освітньої галузі виокремлено основні етапи навчального процесу, охарактеризовано значення коректувально-регуляційного етапу для забезпечення неперервності математичної освіти. У результаті проведеного дидактичного аналізу процедури корекції знань і вмінь учнів обґрунтовано можливість трактування її як окремої навчально-пізнавальної діяльності.
The article deals with important didactic and methodological aspects of the process of teaching mathematics in modern school. Analysis, comparison, systematization and generalization of approaches to defining the general model of the teaching process and their adaptation to the modern social demands for the educational sector’s functioning, generalization of the teaching experience demonstrates the need for inclusion in its structure the phase of correction as it is, providing cyclical training, continuity of mathematical education, and thus increase of the students’ knowledge and skills quality level, their strength and consistency, broadening students’ understanding of the necessity of conscious attitude towards the program material mastering. Therefore, the following stages of the teaching process were considered by us to be the most important ones: the targeting one, the motivational one, the substantial one, the action-operating one, the controlling and evaluative one, and the correctional-regulative. At each stage among the defined the teacher’s activity (teaching) and the research and learning activities of students have their specific features, the essence of which is reflected in the article. The procedure of correcting is determined and characterized by the specific needs, motives, purposes, and terms for goals achievement, its planning and performance, the nature, the specific features and implementing of which are closely examined in this article. The presence of the featured ways of correcting the level of students’ achievements in mathematics allows considering correction a separate teaching and learning activity. All components and actions implemented in correction are individually oriented, and its efficiency and effectiveness is ensured only by the student’s hard work to remove the gaps in their own knowledge of mathematics. Thereby, the correction of students’ knowledge and skills has a significant impact on the entire educational process and an exclusive importance to ensure its effectiveness and continuity. Perspective directions for further research are related to the creation of modern methodological systems of correction (particularly self-correction) of the students’ learning outcomes, development of the appropriate methodological and didactic software, research for the opportunities in informational and communicational technologies fields as the effective means for the students’ mathematical knowledge correction.
Опис
Ключові слова
корекція математичної підготовки, correction of the level of mathematical knowledge, процес навчання, learning process, навчально-пізнавальна діяльність, teaching and cognitive activities, неперервність математичної освіти, continuity of mathematical education
Бібліографічний опис
Черкаська, Л. П. Корекція знань і вмінь учнів як засіб забезпечення неперервності математичної освіти [Текст] / Л. П. Черкаська, О. А. Москаленко, В. О. Марченко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 2 (56). – С. 449–457.