Особливості надання комплексної допомоги підліткам із сенсорними порушеннями в центрі «СКІФ» СумДПУ ім. А. С. Макаренка

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розглядаються особливості комплексної корекційно-реабілітаційної, фізкультурно-спортивної та психолого-педагогічної допомоги, що її надають підліткам із сенсорними порушеннями у центрі «СКІФ». Його програма, спрямована на відновлювальну роботу з урахуванням загальнопедагогічних завдань і застосуванням специфічних педагогічних методів і прийомів, має на меті корекційне лікування й комплексну реабілітацію на користь фізичного і розумового розвитку особи.
The article discusses the peculiarities of the complex of correction and rehabilitation, sports and psycho-pedagogical assistance that is provided for teenagers with sensory impairments in the centre “SKIF”. The program of the center is focused on regenerative work taking into account general pedagogical tasks and using specific pedagogical methods and techniques, the purpose of which is correctional treatment with a comprehensive rehabilitation in favor of physical and mental human development. The combination of the correction and rehabilitation, sports and psycho-pedagogical component of an integrated restoration work is a special methodological task of the centre “SKIF”, which gives the opportunity to obtain the maximum positive result. The use of specific methodological designs, created with general pedagogical and special tasks, is associated primarily with such problems of the comprehensive rehabilitation and correctional treatment that is specific for a particular child. Developing special methodology of teaching and upbringing, specialists of the center take into account general and specific laws of age development both in the norm and in case of deviation from it. In addition, the center complied with the basic methodological approaches to training and education, created special conditions to ensure the motivational component of the activity, provided a communicative orientation to learning, which is highly individualized, and therefore gives an opportunity to teach children of all productive activities. The success of the activities of the centre “SKIF” is provided through the combined efforts of a teacher-defectologist, a coach – a specialist in some sport, a teacher, and parents. The important role also plays the early application of special physical exercises and natural means of rehabilitation, which ensure strengthening the central nervous, cardiovascular and respiratory systems of a child, preventing irreversible changes in the muscles, bones and the like, as well as comprehensive development of the personality. The prospects for further research can be associated with the improvement of the organization of systematic work with children with sensory impairments in conditions of sports correction and rehabilitation center.
Опис
Ключові слова
корекційне лікування, correctional treatment, фізична реабілітація, physical rehabilitation, фізкультурно-спортивна робота, physical culture and sports work, психолого-педагогічна допомога, psycho-pedagogical support, центр «СКІФ», centre “SKIF”, підліткиіз сенсорними порушеннями, teenagers with sensory impairments
Бібліографічний опис
Кравченко, А. І. Особливості надання комплексної допомоги підліткам із сенсорними порушеннями в центрі «СКІФ» СумДПУ ім. А. С. Макаренка [Текст] / А. І. Кравченко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 2 (56). – С. 480–486.