Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/952
Назва: Компетенція фахівців як педагогічна проблема впровадження інклюзивної освіти
Інші назви: Компетенция специалистов как педагогическая проблема внедрения инклюзивного образования
Professional Competence as a Pedagogical Problem of Implementation of Inclusive Education
Автори: Дегтяренко, Тетяна Миколаївна
Дегтяренко, Татьяна Николаевна
Dehtiarenko, Tetiana Mykolaivna
Ключові слова: дефектологія
дефектология
defectology
спеціальне навчання
специальное обучение
special education
термінологічний словник дефектології
терминологический словарь дефектологии
terminological dictionary of defectology
інклюзія
инклюзия
inclusion
інтегроване навчання
интегрированное обучение
integrated education
компетенція
компетенция
competence
Дата публікації: 2014
Видавництво: Вид-во СумДПУ ім. А. С. Макаренка
Бібліографічний опис: Дегтяренко, Т. М. Компетенція фахівців як педагогічна проблема впровадження інклюзивної освіти [Текст] / Т. М. Дегтяренко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 10 (44). – С. 243–250.
Короткий огляд (реферат): В статті розглянуто проблему впровадження інклюзивної освіти на теренах України. Висвітлено проблему формування компетенції практичних педагогічних працівників та керівників спеціальних та масових загальноосвітніх навчальних закладів. Автором висвітлено фактори та їх причини, що негативно впливають на впровадження теоретичних засад інклюзивної освіти у практику та обумовлюють зниження якості її реалізації. Запропоновано проблему недостатньої компетенції фахівців, долучених до надання освітніх послуг дітям з психофізичними порушеннями та до управління реалізацією цього процесу, визнати як педагогічну проблему впровадження інклюзивної освіти.
В статье рассмотрено проблему внедрения инклюзивного образования на территории Украины. Освещено проблему формирования компетенции практических педагогических работников и руководителей специальных и массовых учебных заведений. Автором рассмотрено факторы и их причины, негативно влияющие на внедрение теоретических основ инклюзивного образования в практику, и обусловливающие снижение качества ее реализации. Предложено проблему недостаточной компетенции специалистов, привлеченных к предоставлению образовательных услуг детям с психофизическими нарушениями и к управлению реализацией этого процесса, признать как педагогическую проблему внедрения инклюзивного образования.
The article deals with the problem of implementation of inclusive education in Ukraine. The problem of formation of practical competence of teachers and heads of special and mass educational establishments was described. The author considers the factors and their causes, which affect the implementation of the theoretical foundations of inclusive education in practice, and which cause decline in the quality of its implementation. The author states that at the present stage of development of society, parents of children with impaired mental and physical development, which are customers of social services for children with special educational needs, seeking to integrate their children in the general educational environment. Therefore, in recent years our scientists directed their efforts in search of modern forms of integration of children with impaired mental and physical development in the educational environment. The factors that lead to the inefficient implementation of inclusive education were identified. Stated that one of the components and key pedagogical problems of implementation of inclusive education is the formation of practical competence of teachers and leaders who will implement the theoretical foundations of inclusive education in practice. The definition of the term "competence", which is used in the study, was provided. Speaking about the competence of specialists, the author has in mind that it is a predetermined norm of educational attainment, which is the basis of professional behavior for teachers and school leaders. Author has provided the problem of insufficient competence of specialists, who involved in the provision of educational services for children with mental and physical impairments, and specialists, who involved in the implementation of this process. And this problem should be recognized as a pedagogical problem of implementation of inclusive education.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/952
Розташовується у зібраннях:Статті
Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Dehtyarenko_pednauk_10,14.pdf512,2 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.