Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/952
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorДегтяренко, Тетяна Миколаївна-
dc.contributor.authorДегтяренко, Татьяна Николаевна-
dc.contributor.authorDehtiarenko, Tetiana Mykolaivna-
dc.date.accessioned2017-01-30T08:57:22Z-
dc.date.available2017-01-30T08:57:22Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationДегтяренко, Т. М. Компетенція фахівців як педагогічна проблема впровадження інклюзивної освіти [Текст] / Т. М. Дегтяренко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 10 (44). – С. 243–250.uk_UA
dc.identifier.urihttp://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/952-
dc.description.abstractВ статті розглянуто проблему впровадження інклюзивної освіти на теренах України. Висвітлено проблему формування компетенції практичних педагогічних працівників та керівників спеціальних та масових загальноосвітніх навчальних закладів. Автором висвітлено фактори та їх причини, що негативно впливають на впровадження теоретичних засад інклюзивної освіти у практику та обумовлюють зниження якості її реалізації. Запропоновано проблему недостатньої компетенції фахівців, долучених до надання освітніх послуг дітям з психофізичними порушеннями та до управління реалізацією цього процесу, визнати як педагогічну проблему впровадження інклюзивної освіти.uk_UA
dc.description.abstractВ статье рассмотрено проблему внедрения инклюзивного образования на территории Украины. Освещено проблему формирования компетенции практических педагогических работников и руководителей специальных и массовых учебных заведений. Автором рассмотрено факторы и их причины, негативно влияющие на внедрение теоретических основ инклюзивного образования в практику, и обусловливающие снижение качества ее реализации. Предложено проблему недостаточной компетенции специалистов, привлеченных к предоставлению образовательных услуг детям с психофизическими нарушениями и к управлению реализацией этого процесса, признать как педагогическую проблему внедрения инклюзивного образования.uk_UA
dc.description.abstractThe article deals with the problem of implementation of inclusive education in Ukraine. The problem of formation of practical competence of teachers and heads of special and mass educational establishments was described. The author considers the factors and their causes, which affect the implementation of the theoretical foundations of inclusive education in practice, and which cause decline in the quality of its implementation. The author states that at the present stage of development of society, parents of children with impaired mental and physical development, which are customers of social services for children with special educational needs, seeking to integrate their children in the general educational environment. Therefore, in recent years our scientists directed their efforts in search of modern forms of integration of children with impaired mental and physical development in the educational environment. The factors that lead to the inefficient implementation of inclusive education were identified. Stated that one of the components and key pedagogical problems of implementation of inclusive education is the formation of practical competence of teachers and leaders who will implement the theoretical foundations of inclusive education in practice. The definition of the term "competence", which is used in the study, was provided. Speaking about the competence of specialists, the author has in mind that it is a predetermined norm of educational attainment, which is the basis of professional behavior for teachers and school leaders. Author has provided the problem of insufficient competence of specialists, who involved in the provision of educational services for children with mental and physical impairments, and specialists, who involved in the implementation of this process. And this problem should be recognized as a pedagogical problem of implementation of inclusive education.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherВид-во СумДПУ ім. А. С. Макаренкаuk_UA
dc.subjectдефектологіяuk_UA
dc.subjectдефектологияuk_UA
dc.subjectdefectologyuk_UA
dc.subjectспеціальне навчанняuk_UA
dc.subjectспециальное обучениеuk_UA
dc.subjectspecial educationuk_UA
dc.subjectтермінологічний словник дефектологіїuk_UA
dc.subjectтерминологический словарь дефектологииuk_UA
dc.subjectterminological dictionary of defectologyuk_UA
dc.subjectінклюзіяuk_UA
dc.subjectинклюзияuk_UA
dc.subjectinclusionuk_UA
dc.subjectінтегроване навчанняuk_UA
dc.subjectинтегрированное обучениеuk_UA
dc.subjectintegrated educationuk_UA
dc.subjectкомпетенціяuk_UA
dc.subjectкомпетенцияuk_UA
dc.subjectcompetenceuk_UA
dc.titleКомпетенція фахівців як педагогічна проблема впровадження інклюзивної освітиuk_UA
dc.title.alternativeКомпетенция специалистов как педагогическая проблема внедрения инклюзивного образованияuk_UA
dc.title.alternativeProfessional Competence as a Pedagogical Problem of Implementation of Inclusive Educationuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.udc.udc376.1:371.21uk_UA
Appears in Collections:Статті
Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dehtyarenko_pednauk_10,14.pdf512,2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.