Педагогічна концепція професійної підготовки майбутніх фахівців галузі охорони здоров’я

Анотація
У статті на основі аналізу основних положень загальної теорії здоров’я обґрунтована необхідність інтегративного підходу до вирішення завдань, пов’язаних із формуванням, відновленням, збереженням і зміцненням здоров’я людини. З’ясовано, що проблема здоров’я охоплює широкий спектр напрямів діяльності, які потребують конкретизації теоретичних, методологічних засад, тезаурусу як основи для осмислення та подальшої реалізації в контексті професійної підготовки майбутніх фахівців галузі охорони здоров’я.
Based on the analysis of the main provisions of the general theory of health, the article substantiates the need for an integrative approach to solving problems related to the formation, restoration, preservation and strengthening of human health. It is found that the problem of health covers a wide range of activities that require specification of theoretical, methodological principles, thesaurus as a basis for understanding and further implementation in the context of training of future health professionals. The success of the healing process is closely linked to our understanding of the nature of health, understanding the factors and processes that determine this condition. In modern social and pedagogical practice, there is already an idea of health factors, which can be considered both as areas of health and components of a healthy lifestyle. The main ones are optimal motor regime, proper nutrition, psycho-emotional regulation, training of immunity (hardening), rationally organized life, absence of bad habits, self-education and self-education on health issues. From the point of view of health practice, the concept of one’s own responsibility for the state of health is of key importance, as health care is an individual activity. The problem of health is, first of all, in the competence of education, and therefore, the concept of health is a pedagogical category. A wide range of professionalization of health professionals requires substantiation and implementation of conceptual and institutional principles capable of forming health-oriented worldviews, providing the necessary conditions for mastering the necessary knowledge, skills and abilities and their successful implementation in professional activities.
Опис
Ключові слова
педагогіка здоров’я, здоровий спосіб життя, діяльність із охорони здоров’я, методологічні засади, health pedagogy, healthy lifestyle, health care activities, methodological principles
Бібліографічний опис
Міхеєнко, О. І. Педагогічна концепція професійної підготовки майбутніх фахівців галузі охорони здоров’я [Текст] / О. І. Міхеєнко, Ю. О. Лянной, В. А. Литвиненко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 7 (101). – С. 98–107. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.07/098-107.