Особливості виховання дітей дошкільного віку засобами музейної педагогіки

Анотація
У статті описано досвід українських педагогів щодо організації роботи з дітьми дошкільного віку засобами музейної педагогіки. У статті розкрито роль музейної педагогіки в освітньому процесі закладу дошкільної освіти. Автори акцентують увагу на тому, що сьогодні в Україні значна роль відводиться створенню відповідного розвивального середовища, пошуку нових форм і методів роботи з вихованцями. У статті визначено основні принципи й завдання музейної педагогіки як інноваційної технології, схарактеризовано особливості роботи музейних працівників і критерії їх педагогічної майстерності.
The article describes the experience of Ukrainian teachers in organizing work with preschool children through museum pedagogy. The purpose of the article is to reveal the role of museum pedagogy in the educational process of preschool education institution and to determine the main principles and tasks of museum pedagogy as an innovative technology, to characterize the peculiarities of the work of museum staff and the criteria of their pedagogical skills. It reveals the role of museum pedagogy in the educational process in the preschool education institution. The authors note that Ukraine has an extensive system of museums, owing to which the younger generation has the opportunity to master the spiritual, historical and cultural heritage of the Ukrainian people, get acquainted with oral folk art, crafts, traditions, customs, etc. Museum pedagogy is one of the effective modern means of forming a socially active personality, stimulating his/her to creative and intellectual development. The authors emphasize that today in Ukraine a significant role is given to the creation of an appropriate developmental environment, the search for new forms and methods of working with preschool children. Modern museums in Ukraine perform not only the traditional functions of preserving and promoting the history of science, but also function as innovative development centers in which the younger generation can better understand the role of science and its achievements in human development, to understand the problems facing man in modern digital times. In the conditions of preschool education institutions, it is practically impossible to create expositions that meet the requirements of museums, but preschool expositions can be presented as “mini-museums”. “Mini” stands for not only the age of visitors, but also the size of the museum and a specific topic. The use of museum pedagogy allows to develop mental processes in preschoolers; to form skills and desire to communicate in them; to awaken their creative activity; to satisfy the natural children’s curiosity; to enrich spiritual culture and develop aesthetic taste.
Опис
Ключові слова
музейна педагогіка, дошкільники, музеї, виховання, педагогічна майстерність, museum pedagogy, preschoolers, museums, education, pedagogical skills
Бібліографічний опис
Вільхова, О. Особливості виховання дітей дошкільного віку засобами музейної педагогіки [Текст] / О. Вільхова, С. Бурсова, І. Карапузова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 8 (102). – С. 352–362. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.08/352-362.