Методологічні підходи до виховання ціннісного ставлення до живої природи учнів середнього шкільного віку

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розглядаються методичні підходи до виховання ціннісного ставлення до живої природи учнів середнього шкільного віку. Розкривається сутність методології. Обґрунтовується, що виховання екологічної культури в учнів середнього шкільного віку та такого окремого його компоненту, як ціннісне ставлення до живої природи, слід здійснювати, орієнтуючись на сучасні методологічні підходи, зокрема ноосферний, культурологічний, екопсихологічний, компетентнісний, ціннісний (аксіологічний) тощо. Зауважено, що рівень екологічної культури полягає в удосконаленні людських якостей. Указується, що педагогічна наука – основний інструментарій впливу на свідомість людини.
The article considers methodological approaches to the education of values to the living nature of middle school students. The essence of the methodology is revealed. It is substantiated that education of ecological culture in middle school students and such a component as a value attitude to wildlife should be carried out based on modern methodological approaches, in particular noosphere, culturological, eco-psychological, competence, value (axiological), etc. It is noted that the level of ecological culture means improving human qualities. It is indicated that pedagogical science is the main tool for influencing human consciousness. The culturological approach in pedagogical science underlies humanistic pedagogy. It focuses on the study of personality in certain historical and cultural conditions of life, including education. The main subject of research from the point of view of the culturological approach is the subject in the system of values to the world, to others, to oneself. Competence and culturological approaches largely have a common trajectory and largely intersect with each other. Such elements of the culturological concept as experience, knowledge, emotional and value attitude to reality are often identified with the competence approach, which focuses, in turn, on the application of acquired knowledge, skills and abilities in practice. For better and more effective implementation of the noosphere methodological approach to education, in our opinion, it is advisable to use it in combination with an eco-psychological approach. Its essence is to recognize the nature of man, both biological and social content of existence, which are closely interdependent. A characteristic feature of the eco-psychological approach is the analysis of the system “man-nature”, where the emphasis is made on human intervention in the world, and desire to change one’s own inner worldview.
Опис
Ключові слова
цінність, ціннісне ставлення, особистість, жива природа, аксіологічний (ціннісний) підхід, культурологічний підхід, екопсихологічний підхід, компетентнісний підхід, ноосферний підхід, value, values, personality, wildlife, axiological (value) approach, culturological approach, ecopsychological approach, competence approach, noosphere approach
Бібліографічний опис
Діра, Н. Методологічні підходи до виховання ціннісного ставлення до живої природи учнів середнього шкільного віку [Текст] / Н. Діра // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 8 (102). – С. 362–368. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.08/362-368.