Основні аспекти підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до розвитку тембрального слуху учнів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Стаття розкриває основні аспекти підготовки студентів факультетів мистецтв педагогічних університетів до розвитку тембрального слуху в практичній роботі з учнями. Виокремлено значення розвитку тембрального слуху для успішного здійснення музично-виконавської діяльності. Визначено основні аспекти розвитку тембрального слуху, а саме: системно-ціннісний, синергетичний, рефлексивно-усвідомлений, акмеологічний та креативно-спрямований. Розроблено критерії формування тембрального слуху в майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі музично-виконавської діяльності.
The article reveals the main aspects of training students of the faculties of arts of pedagogical universities for the development of timbre hearing in practical work with students. The importance of the development of timbre hearing for the successful implementation of musical performance is highlighted. The main aspects of the timbre hearing development are determined, namely: systemvalue, synergetic, reflective-conscious, acmeological and creative-directed. The criteria for the formation of timbre hearing in future teachers of musical art in the process of musical performance have been developed. The system-value aspect of preparation of future musical art teachers for practical work with students provides for the system of acquiring knowledge and skills to cover the whole range of timbre shades and emphasizes the importance of these phenomena. The synergetic aspect of preparation of future specialists for practical work with students presupposes the existence of potential structures and complex integral systems, identification of general features that are subject to the general laws of origin. The reflexively conscious aspect of preparing future teachers of musical art for practical work with students is connected with the comprehension of music-pedagogical activity, with the development and realization of one’s own individuality in this process. The acmeological aspect of preparing students of art faculties of pedagogical universities for productive work with students covers the degree of their maturity, when individual, personal and subject-activity characteristics are studied in unity, in all interrelations, in order to promote higher levels of development. Creativeoriented aspect of preparing students of art faculties for timbre-auditory perception of musical works requires creation of a creative atmosphere of educational activities.
Опис
Ключові слова
тембральний слух, майбутні вчителі музичного мистецтва, основні аспекти, розвиток, учні, музично-виконавська діяльність, критерії, timbre hearing, future teachers of musical art, main aspects, development, students, musical performance, criteria
Бібліографічний опис
Пен Сіює Основні аспекти підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до розвитку тембрального слуху учнів [Текст] / Пен Сіює // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 8 (102). – С. 468–476. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.08/468-476.