Структура виконавської стабільності майбутніх учителів музичного мистецтва: зміст і компонентні складові

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Стаття розкриває історичну ретроспективу розвитку і зміст холізму як одного з напрямів постнекласичної методології в контексті методологічного підходу для розроблення змісту виконавської стабільності майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі вокального навчання. Застосований холістський підхід обумовлює врахування пріоритетності збереження цілісності мотиваційної сфери особистості в частині персональної мотиваційної спрямованості на набуття виконавської стабільності. Опора на цілісність, самость, креативність, еволюційність, емерджентність як на основні характеристики холістського підходу під час аналізу змісту виконавської стабільності дозволила визначити мобілізаційно-спрямовуючий, цілісно-інтерпретаційний і контрольно-саморегуляційний структурні компоненти.
The article reveals the historical retrospective development and content of holism as one of the directions of the post-non-classical methodology in the context of the methodological approach to develop the content of the performing stability of the future teachers of musical art in the process of vocal training. The use of holistic approach resulted in taking into account the priority of preserving the integrity of motivational sphere of the personality in terms of personal motivational orientation for the acquisition of performance stability. In order to clarify the content and component structure of the performance stability of future musical art teachers on the basis of a holistic approach, theoretical research methods were used, including: historical-retrospective analysis to study the formation and development of holism as a methodological approach; concretization of the main characteristics of the holistic approach; concretization and abstraction of structural components of performance stability of future musical art teachers, scientific generalization of the content of the studied phenomenon from the standpoint of integrity. The analysis of the content of performance stability of future musical art teachers has allowed to formulate the following conclusions. Involvement as a methodological basis of the holistic approach made it possible to determine the component structure of performance stability of future musical art teachers as an organic-holistic dynamic system, which is the result of creative-evolutionary formation of interconnected and interacting components: mobilization-guiding, holistic-interpretive and control, as well as the regulatory action of the function of goal setting, hedonistic function, the function of staging and consistent solution of artistic, vocal-technical, communicative-image tasks for the implementation and translation of a holistic interpretive concept of vocal work and the function of analytical reflexive comprehension of own actions during the concert.
Опис
Ключові слова
виконавська стабільність, холістський підхід, майбутній учитель музичного мистецтва, вокальне навчання, цілісність, мотиваційна спрямованість, творча інтерпретація, performing stability, holistic approach, future musical art teacher, vocal training, integrity, motivational orientation, creative interpretation
Бібліографічний опис
Сюй Вейвей Структура виконавської стабільності майбутніх учителів музичного мистецтва: зміст і компонентні складові [Текст] / Сюй Вейвей // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 8 (102). – С. 477–484. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.08/477-484.