Підготовка докторів філософії у галузі 01 «Освіта / педагогіка»: український досвід у вимірах євроінтеграційних пріоритетів

Анотація
У статті узагальнено концептуальні підходи у межах реалізації освітньо-наукових програм здобувачів ступеня доктора філософії у галузі 01 «Освіта/педагогіка» за спеціальністю 011 «Освітні, педагогічні науки»: цілі, підходи до навчання і викладання, методи, предметні результати у контексті формування інтегральної, загальних та професійних компетентностей, академічної культури в умовах освітнього процесу, наукової діяльності, педагогічної практики. Проведений аналіз науково-педагогічних джерел; освітньонаукових програм доктора філософії, вивчення нормативних документів, спостереження за освітнім процесом в кількох закладах вищої освіти України дає підстави припускати, що у ХХІ сторіччі в умовах запровадження інновацій, реформування національної освіти на засадах євроінтеграційних пріоритетів, глобалізації наукових досліджень та наукової етики особливого значення в освітньому просторі набуває модернізація третього циклу вищої освіти – докторської підготовки. Підготовка докторів філософії, зокрема в галузі 01 «Освіта/Педагогіка», у сфері педагогічної освіти і освіти дорослих, як показує аналіз освітньо-наукових програм Інституту 89 педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка, Волинського національного університету імені Лесі Українки, Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка, , суголосна із пріоритетами докторської освіти в європейських країнах і загалом реалізовується в контексті євроінтеграційної векторності розвитку. Освітньо-наукові програми ураховують ключові ідеї системного, компетентнісного, особистісно-діяльнісного, культурологічного, аксіологічного методологічних підходів. Наявне також урахування інтердисциплінарного (об’єднує методологічні, змістові та процесуальні засади, властиві для різних галузей знань, й утворює нову якість) й інклюзивного підходів (означає активізацію форм співпраці здобувачів та зовнішніх стейкхолдерів). У розробці освітньо-наукових програми означених вище закладів ураховано Зальцбурзькі принципи формування аспірантів як науковців, що здійснюється в потужному академічному середовищі наукових шкіл. Формування softskills імпліцитно пронизує навчання здобувачів, практичну підготовку, написання наукових робіт. Навчання здобувачів, відповідно до аналізованих нами освітньонаукових програм, науково-педагогічне дисертаційне дослідження та виробничу практику пронизують принципи академічної доброчесності, студентоцентрований підхід, орієнтація на особистісне зростання, самоствердження, самовдосконалення здобувача докторського ступеня, відкритість до змін, акцент на підвищення відповідальності та підзвітності з боку студента, взаємної поваги викладача і студента. Невід’ємним складником навчання аспірантів у закладах вищої освіти та науково-дослідних установ вважаємо формування гнучких навичок. Результатами засвоєння освітніх програм є сформовані у випускників загальні, інтегральна, спеціальні (фахові) компетентності. Через опанування дисциплін циклу загальної, професійної підготовки (обов’язкові та вибіркові дисципліни) майбутній доктор філософії має оволодіти певними предметними результатами навчання і набути компетентностей, серед яких – аналітичні, когнітивні уміння, вольові якості, критична самооцінка, здатність організовувати і брати участь у проектній діяльності, здатність працювати етично, застосовувати самоаналіз та самооцінку; генерувати власні ідеї щодо наукових інновацій, використовувати інформаційні ресурси; ефективно застосовувати основні психологічні і педагогічні концепції, положення, теорії у викладацькій діяльності
The article establishes the conceptual approaches in the framework of the realization of the educational and scientific programmes of the students of the degree of Doctor of Philosophy in the field 01 “Education / Pedagogy” for the specialty 011 “Educational, Pedagogical Sciences”: Objectives, approaches to teaching and teaching, methods, subject results in the context of the formation of integral, general and professional competences, academic culture in the context of the educational process, scientific activity, pedagogical practice. The analysis of scientific-pedagogical jeremiads is carried out; educational-scientific programs of Doctor of Philosophy, study of normative documents, supervision of educational process in several 87 institutions of higher education in Ukraine gives grounds to assume that in the 21st century in the conditions of innovation implementation, The modernisation of the third cycle of higher education – doctoral training – is gaining special importance in the educational sphere in the context of the reform of national education on the basis of European integration priorities, globalisation of scientific research and scientific ethics. The training of doctors of philosophy, especially in the field 01 “Education / Pedagogy”, in the sphere of pedagogical education and education of adolescents, as shown by the analysis of the curricula of the Institute of Pedagogical Education and Adolescents’ Education named after Ivan Zyazyun of the National Academy of Sciences of the Ukraine, Gluhiv National Pedagogical University named after Oleksandr Dovzhenko, Volyn National Pedagogical University named after Lesia Ukrainka, Sumy State Pedagogical University named after A. A. A. It is in line with the priorities of doctoral education in European countries and is implemented in the context of the European integration vector of development. The curricula adopt the key ideas of the systemic, competency-based, person-centred, individual-action, cultural, and axial methodological approaches. There is also a strengthening of interdisciplinary (combining methodological, conceptual and procedural approaches applicable to different branches of knowledge and creating a new quality) and inclusive approaches (which means activating forms of cooperation between educators and foreign stakeholders). The Salzburg principles of the formation of graduate students as scientists, which is carried out in the complex academic environment of scientific schools, are used in the development of the educational and scientific programmes of the above-mentioned institutions. The formation of soft skills is an integral part of the training of trainees, their practical training and the writing of scientific papers. The training of trainees, according to the curricula we have analysed, scientific and pedagogical dissertation research and production practice are based on the principles of academic integrity, student-centred approach, personal growth, self-affirmation, self-improvement of the doctoral student, openness to change, emphasis on increasing responsibility and accountability on the part of the student, and the mutual respect of the instructor and the student. We consider the formation of nurturing skills to be an integral part of the training of undergraduates in institutions of higher education and scientific research institutions. The results of the study programmes are the general, integral, special (faculty) competences formed in the graduates. Through the study of the disciplines of the academic and professional training cycle (general and elective disciplines), a graduate doctor of philosophy should be equipped with five subject learning outcomes and competences, These include analytical skills, conative skills, volitional skills, critical self-evaluation, the ability to organise and participate in project activities, the ability to work ethically, and the ability to use self-analysis and self-evaluation; generate their own ideas for scientific innovations, use information resources; effectively apply basic psychological and pedagogical concepts, assumptions and theories in their teaching activities.
Опис
Ключові слова
освітньо-наукова програма, підготовка, доктор філософії, педагогіка, студентоцентрований підхід, академічна доброчесність, євроінтеграційні пріоритети, освітній процес, наукова складова підготовки, педагогічна практика, загальні компетентності, професійні компетентності, curriculum, training, Doctor of Philosophy, pedagogy, student-centred approach, academic integrity, Euro-integration priorities, educational process, scientific basis of training, pedagogical practice, soft competences, professional competences
Бібліографічний опис
Семеног, О. М. Підготовка докторів філософії у галузі 01 «Освіта / педагогіка»: український досвід у вимірах євроінтеграційних пріоритетів [Текст] / О. М. Семеног, І. П. Томашевська // Third Education Level: Quality Control Over Scientific-Professional Training of a PhD : individual issues : collective monograph / [edited by Myroslava Filipovych]. – Riga, Latvia : Izdevnieciba “Baltija Publishing”, 2021. – С. 86–121.
Зібрання