Педагогічний менеджмент: до питання наукової дефініції

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2022
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Метою статті є розкриття сутнісних характеристик термінів «менеджмент», «менеджмент освіти», «педагогічний менеджмент» та визначення специфічних ознак педагогічного менеджменту. Пошук інформації проводився в наукометричних базах даних Web of Science, Scopus, Google Scholar, Research Gate, а її опрацювання здійснювалося з використанням методів аналізу, синтезу, порівняння та узагальнення якісних даних. Розкрито сутність поняття «менеджмент», що означає складне, містке й багатогранне явище, яке передбачає здатність досягати цілей і завдань, використовуючи працю, інтелект і мотиви поведінки інших людей; функції, пов'язані з управлінням людьми в організаціях різного типу; галузь знань, що допомагає керувати; спосіб і манеру спілкування з людьми в організації. Установлено, що поява педагогічного менеджменту пов'язана з переходом до управління в навчальних закладах з акцентом на «людський фактор» та загальнолюдські гуманістичні цінності. «Освітній менеджмент» пов'язаний із управлінням різними закладами освіти. «Педагогічний менеджмент» є специфічним видом управлінської діяльності, що базується на концептуальних і теоретичних положеннях освітньої установи, соціального управління, з урахуванням специфіки та призначення конкретної організаційно-педагогічної системи. Розкрито особливості педагогічного менеджменту, серед яких диференціація та індивідуалізація освітніх послуг; безпосередня взаємодія з усіма суб'єктами навчально-виховного процесу; залежність функціонування закладу освіти від споживчої поведінки; складність визначення параметрів якості освіти. Складовими освітнього менеджменту визначено мотиваційний, пізнавальний, діяльнісний, творчий, інформаційний та інтегративний компоненти. Установлено, що ефективність педагогічного менеджменту безпосередньо залежить від дій ефективного освітнього менеджера, який повинен поєднувати різні види лідерства: особистісного, освітнього, соціокультурного, технічного, символічного, навички стратегічного мислення, уміти приймати організаційні рішення та взаємодіяти з адміністрацією, учителями, учнями, батьками.
It is established that the categorical apparatus of domestic pedagogical management is currently in its infancy. For this reason, Ukrainian pedagogy is focused mainly on developing common issues for the entire education system and harmonizing positions. The purpose of the article is to reveal the essential characteristics of the terms "management", "educational management", "pedagogical management" and to determine the specific features of pedagogical management. Methods of analysis and synthesis, comparison and generalization, theoretical methods related to the study of management, pedagogical scientific literature, periodicals were used in determining the research problem. The search for information was conducted in scientific and metric databases Web of Science, Scopus, Google Scholar, Research Gate. The essence of the construct of "pedagogical management" is established. Empirical inaccuracy and vague understanding of the concept of "pedagogical management” create inconsistencies in scientific views. The essence of the concept of "management" is revealed. It means a complex, capacious and multifaceted phenomenon, which includes the ability to achieve goals and objectives, using the work, intelligence and motives of other people's behavior; functions related to the management of people in organizations of various types; field of knowledge that helps to manage; way and manner of communicating with people in the organization. It has been established that the emergence of pedagogical management is associated with transition to management in education institutions with an emphasis on the "human factor" and universal humanistic values. The attention is focused on the similarity of the functional context of managerial and pedagogical activities (motivational, informational, constructive, organizational, controlling, decision-making function). "Educational management' is associated with management of various education institutions: general secondary education institutions, higher education institutions, additional education institutions. "Pedagogical management" is a specific type of management activity, which is based on the conceptual and theoretical provisions of a particular school of social management, taking into account the specifics and purpose of a particular organizational and pedagogical system. There are determined specific features of pedagogical management. These features include differentiation and individualization of educational services; direct interaction with all subjects of the educational process; dependence of the functioning of the education institution on consumer behavior; the difficulty of determining the parameters of the quality of education; the need to have advanced knowledge, skills and abilities to work with consumers of educational services; the difficulty of determining the effectiveness of staff. Motivational, cognitive, activity, creative, informational and integrative components are defined as components of educational management. It is defined that the effectiveness of pedagogical management will directly depend on the formation of an effective educational manager who must combine various types of leadership: personal, educational, socio-cultural, technical, symbolic, strategic thinking skills, be able to make organizational decisions, interact with administration, teachers, students, parents.
Опис
Ключові слова
менеджмент, освітній менеджмент, педагогічний менеджмент, заклади освіти, менеджер освіти, заклади загальної середньої освіти, management, educational management, pedagogical management, educational institutions, education manager, general secondary education institutions
Бібліографічний опис
Сорока О. Педагогічний менеджмент: до питання наукової дефініції [Текст] / О. Сорока // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2022. – № 2 (116). – С. 57–68. – DOI: 10.24139/2312-5993/2022.02/057-068