Іншомовна професійна підготовка майбутніх фахівців у закладах освіти України: сутність та специфіка

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2022
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Метою статті стало визначення сутності та специфічних особливостей іншомовної професійної підготовки. Окреслена мета дослідження зумовила вибір комплексу взаємопов'язаних методів дослідження, а саме: теоретичний аналіз наукової та методичної літератури, структурно-функціональний, структурно- логічний аналіз, пошукові методи. Проаналізовано й визначено сутність понять «іншомовна професійнапідготовка», «іншомовна компетентність». Схарактеризовано мету, завдання, функції, специфічні особливості структури іншомовної професійної підготовки в закладах освіти України.
The purpose of the article was to determine the essence and specific features of professional foreign language training. The intended purpose of the study determined the choice of a complex of interrelated research methods, namely: theoretical analysis of scientific and methodological literature, structural-functional, structural-logical analysis, search methods. The results and practical significance of the study: it has been found that the problem of today in Ukraine is development and updating of internationally recognized documents for the sake of Europe, the Global European Recommendations for International Development, the European Modern Portfolio; the new modern policy will require modern approaches to expand professional foreign language training. The key concepts of the study were clarified: "professional foreign language training", "professional foreign language competence". It is proved that professional foreign language training involves systematic mastering of foreign languages based on interdisciplinary integration, taking into account individual personality qualities, aimed at achieving such a level of professional foreign language communicative competence that will ensure intercultural and interpersonal communication for solving professional tasks in a multicultural, multilingual globalized society; professional foreign language training has a great pedagogical and educational potential, since the study of foreign languages allows to understand other values, culture, history, raise the level of professional and general culture, involve in intercultural communication. It is found that the purpose of professional foreign language training is a system of formed professional speech knowledge, abilities, skills and a complex of individual and psychological qualities of a person; foreign language training of future specialists performs general didactic (educational, monitoring, practice-oriented) and special (communicative-linguistic, professional-competent, cultural-aesthetic) functions, the result is the formation of professional foreign language competence; to determine the structure of professional foreign language competence, competence and functional approaches are used; foreign language professional training allows to form the leading competencies of the future specialist, in particular: educational and cognitive, communicative, intercultural, sociocultural. It is shown that foreign language training in education institutions of Ukraine is aimed at ensuring the harmonious adaptation and interaction of the future specialist in the modern information technology society. The conducted research does not exhaust all the problems of foreign language professional training. We associate the prospect of further research with substantiation of the content and procedural foundations of foreign language professional training of specialists in various specialties in education institutions of Ukraine and foreign countries.
Опис
Ключові слова
іншомовна освіта, професійна освіта, вища освіта, іншомовна професійна підготовка, професійна компетентність, іншомовна компетентність, структура, університет, коледж, Україна, foreign language education, professional education, higher education institution, foreign language professional training, professional competence, foreign language competence, structure, university, college, Ukraine
Бібліографічний опис
Огієнко О. Іншомовна професійна підготовка майбутніх фахівців у закладах освіти України: сутність та специфіка [Текст] / О. Огієнко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2022. – № 2 (116). – С. 148–159. – DOI: 10.24139/2312-5993/2022.02/148-159