Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2156
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПшенична, Любов Василівна-
dc.contributor.authorPshenychna, Liubov Vasylivna-
dc.date.accessioned2017-08-23T08:37:58Z-
dc.date.available2017-08-23T08:37:58Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationПшенична, Л. Забезпечення якості вищої освіти в контексті імплементації закону України «Про вищу освіту» [Текст] / Л. Пшенична // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2017. – № 2 (66). – С. 113–128.uk_UA
dc.identifier.urihttp://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2156-
dc.description.abstractУ статті висвітлено особливості забезпечення якості освіти в контексті імплементації Закону України «Про вищу освіту». Доведено, що якість вищої освіти – не дань моді, а реальна необхідність. Вона має, що найменше, два аспекти: внутрішній – відповідність нормі, стандарту, специфікації, детальніше – зміст освіти, рівень підготовки студента, викладача, інформаційно-методичний супровід, матеріально-технічне забезпечення якості підготовки, освітні технології, наукова діяльність; зовнішній – відповідність запитам споживача. Отримання якісної освіти безпосередньо залежить від якості самих вимог: цілей, стандартів і норм; якості ресурсів: програм, кадрового потенціалу, контингенту абітурієнтів, матеріально-технічного забезпечення, фінансів та якості освітніх процесів: наукової й навчальної діяльності, управління, освітніх технологій, які безпосередньо забезпечують підготовку фахівців.uk_UA
dc.description.abstractEducation is integral for intellectual, cultural, spiritual, social, economic development of society and the state. The aim of education is one’s multilateral development as a personality and society’s highest asset, development of talents, mental and physical abilities, formation of high moral qualities, educating citizens able to make conscious social choice, enriching intellectual, creative, cultural potential of people, increasing their level of education, providing qualified professional for national economy. Quality of education is not a demand of fashion but an actual necessity. It has at least two aspects: internal, which includes correspondence to the norm, standard, specification, namely content of education, level of student’s and teacher’s training, informational and methodological support, material and technical base of quality training, education technologies, research; external – satisfaction of customer’s demand. Quality of education depends directly on the demands: goals, standards and norms; quality of resources: programs, human resources, student population, material and technical base, funding and quality of education processes: research and educational activity, administration, education technologies, which directly ensure quality training of professionals. For Ukraine modernization of the system of quality of higher education control is important in the context of European higher education area. The importance and relevance of the task for Ukraine is confirmed by the act of joining Bologna process (May 19, 2005 Bergen, Norway), where the quality of education is defined as the essence for creation of European higher education area. In 2003 ministers of the countries that were participants of Bologna process appealed to European Association for Quality Assurance in Higher Education in order to request to work out standards, methodology and recommendations for assessment of education quality in collaboration with other organizations. The process of ensuring quality of education is not solely Ukrainian or European problem. The emphasis on quality and standards is increasing all over the world, which could be explained by rapid expansion of higher education. Ukrainian higher education has articulated the goal to join European higher education area, it takes effort to modernize educational activity in the context of European requirements, introduced the system of control of quality of higher education through National Agency for Quality Assurance in Higher Education as a constantly operating collegial entity with authority to realize state policy in the sphere of ensuring quality education, its work is focused on executing state control as well as assisting higher education institutions to form the culture of quality. Recently adopted Law of Ukraine “On Higher Education” states that the main feature of quality assessment is independent character of assessment which should be carried out by National Agency for Quality Assurance in Higher Education, the network of independent institutions, specialized in quality assessment as well as higher educational establishments.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.subjectєвропейський освітній простірuk_UA
dc.subjectякість вищої освітиuk_UA
dc.subjectкадровий потенціалuk_UA
dc.subjectакадемічні цінностіuk_UA
dc.subjectпрофесійні фахові вмінняuk_UA
dc.subjectмодернізаціяuk_UA
dc.subjectрозвиток професійних компетентностейuk_UA
dc.subjectінтернаціоналізація вищої освітиuk_UA
dc.subjectконтроль освітньої діяльностіuk_UA
dc.subjectНаціональне агенство із забезпечення якості вищої освітиuk_UA
dc.subjectстудентські ініціативиuk_UA
dc.subjectмоніторинг освітнього процесуuk_UA
dc.subjectвнутрішня експертизаuk_UA
dc.subjectстандарти освітньої діяльностіuk_UA
dc.subjectстандарти вищої освітиuk_UA
dc.subjectEuropean education areauk_UA
dc.subjectquality of higher educationuk_UA
dc.subjecthuman resources potentialuk_UA
dc.subjectacademic assetuk_UA
dc.subjectprofessional competencesuk_UA
dc.subjectinternationalization of higher educationuk_UA
dc.subjectcontrol of educational activityuk_UA
dc.subjectNational Agency for Quality Assurance in Higher Educationuk_UA
dc.subjectstudent initiativesuk_UA
dc.subjectmonitoring of education processuk_UA
dc.subjectinternal expertiseuk_UA
dc.subjectstandards of educational activityuk_UA
dc.subjectstandards of higher educationuk_UA
dc.titleЗабезпечення якості вищої освіти в контексті імплементації закону України «Про вищу освіту»uk_UA
dc.title.alternativeEnsuring Quality of Higher Education in the Context of Implementation of Law of Ukraine “On Higher Education”uk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.udc.udc378.1:34(477)uk_UA
dc.identifier.doi10.24139/2312-5993/2017.02/113-128-
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity.pdf592,11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.