Технологічне забезпечення формування толерантності у майбутніх учителів історії

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
З позицій філософського, психологічного, культурологічного аналізу розкрито сутність толерантності особистості. Розглядається принцип толерантності в змісті історичної освіти майбутніх учителів історії. Наведено низку освітніх технологій, що сприяють формуванню толерантності в майбутніх учителів історії. Необхідно розглядати нові можливості, зокрема використання зарубіжного досвіду, для ефективнішого формування толерантного ставлення студентів до інших народів і культур, особливо тих, які проживають на території сучасної України.
On the basis of philosophical, psychological, culturological analysis the essence of tolerance as a basic moral quality of the personality, which presupposes respect, acceptance and appreciation of other cultures, peculiarities of behavior and lifestyle is revealed. It is stressed that today the tolerance is a vivid indicator of the degree of development of democratic state and one of the necessary conditions for its development. The principle of tolerance in the content of historical education of future teachers of history is revealed. The future history teachers’ tolerance formation involves the acquisition of objective historical knowledge, developing the ability to think critically, impartially evaluate the information, to be responsible and to respect the position of other people. It is noted that one of the main tasks of professional training of future teachers of history at the pedagogical University is the development of the personal-value attitude to the history and culture of different nations, and especially those that live on the territory of modern Ukraine. The number of educational technologies, contributing to the formation of tolerance of the future history teachers, in particular the discussion-dialogue technology, the technology cooperative learning, technology of development of critical thinking using multidimensional method of studying the historical sources and historical empathy. These technologies of organization of the educational process are aimed at the development of professionally significant (intellectual, communicative, reflexive) abilities of the students of historical faculties. The use of the proposed educational technologies aimed primarily not at the presentation of the teacher of the higher school of ready-made knowledge, their memorizing and reproduction, but at the independent acquisition of knowledge and skills and development of relations in the process of active thinking and practical activity. It is necessary to consider new possibilities, in particular the use of foreign experience, for more effective promotion of tolerant attitudes of students of the pedagogical educational institutions among other nations and cultures.
Опис
Ключові слова
толерантність, майбутні вчителі історії, історичні дисципліни, освітні технології, навчання у співробітництві, семінар-дискусія, багатоаспектний аналіз історичних джерел, історична емпатія, tolerance, future teachers of history, historical disciplines, educational technologies, cooperative learning, seminar-discussion, multidimensional analysis of historical sources, historical empathy
Бібліографічний опис
Авхутська, С. О. Технологічне забезпечення формування толерантності у майбутніх учителів історії [Текст] / С. О. Авхутська // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 4 (38). – С. 85–92.