До проблеми визначення «готовності до превентивної діяльності» майбутніх педагогів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті аналізується поняття «готовності до превентивної діяльності» майбутніх педагогів. Дане поняття автор визначає як найвищий рівень професійної компетентності, що передбачає оволодіння студентами системою превентивних знань, умінь і навичок, їх активну громадянську позицію, здатність розв’язувати творчі завдання превентивного напряму, прогнозувати й моделювати ситуації попередження наслідків негативної соціалізації, володіти методикою формування у школярів позитивно спрямованої поведінки. Автор визначає аспекти формування готовності до превентивної діяльності майбутніх педагогів, зазначає основні умови формування готовності до превентивної діяльності майбутніх педагогів.
This article analyzes the concept of «readiness for preventive activity» of future teachers. The author defines this notion as the highest level of professional competence, which provides students mastering the system of preventive knowledge, skills and their active citizenship, the ability to solve creative tasks of preventive direction, to predict and simulate the situation against the effects of negative socialization, own the methodology of formation schoolchildren’s positively directed behavior. The author highlights these aspects of formation of readiness for future teachers of preventive activity: coordination (the leader must be able to preventive process to coordinate and ensure the coherence of all the influences of the participants of the process); information (implies formation ability to receive, process and make optimal use of the information that comes from the target audience, as well as other participants in the system of preventive activity); communicative (to develop communicative skills and abilities); creative (to stimulate creative abilities and imagination); reflexive-evaluation (includes objective assessment of its activities and reflection at all stages of the organization of preventive activity). The main conditions for formation of readiness for future preventive activity of the teachers are allocated as follows: 1) update the content, forms and methods of training future teachers to preventive activity by amending the content of general and specific topics related to the problems and implement preventive the course «The Technique of socio-educational work in the modern conditions»; 2) the improvement of programs of training and work practices through the introduction and implementation of tasks for the study of preventive activity; 3) to encourage extracurricular educational work on the formation of health-preserving ideas, skills of a healthy way of life; 4) the connection of additional features of Pedagogical University and social potential of the region in order to improve training of future teachers to preventive activity.
Опис
Ключові слова
превентивна діяльність, готовність до превентивної діяльності, майбутні педагоги, аспекти формування готовності до превентивної діяльності, умови формування готовності до превентивної діяльності, preventive activity, willingness to preventive activity, future teachers, aspects of preparedness for preventive activity, conditions of formation of readiness for preventive activity
Бібліографічний опис
Волошко, Г. В. До проблеми визначення «готовності до превентивної діяльності» майбутніх педагогів [Текст] / Г. В. Волошко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 5 (39). – С. 180–190.