Інноваційна компетентність учителя математики

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті проаналізовано погляди вітчизняних та зарубіжних науковців на поняття «інноваційна компетентність учителя»; визначено поняття «інноваційна компетентність учителя математики» як складову загальної професійної компетентності та необхідну умову формування математичної компетентності, зміст якої зумовлюється особливостями інноваційної діяльності, її суспільною значимістю, творчим характером та спрямованістю на неперервне творення нового, розвиток особистісного й професійного потенціалу педагога; виділено концептуальні положення щодо аналізу структури та змісту цього поняття; виокремлено компоненти інноваційної компетентності вчителя математики та запропоновано напрями її набуття у процесі викладання дисциплін математичного циклу.
The article analyzes the views of native and foreign scientists on the concept «innovation competence of the teacher», the concept «innovation competence of the mathematics teacher» is defined, the conceptual provisions concerning the analysis of the structure and content of this concept are described, the components of the innovation competence of the mathematics teacher are outlined and the directions of their formation in the teaching disciplines of mathematical cycle are proposed. The formation of future teachers of mathematics readiness to innovative pedagogical activity is an objective process of purposeful preparation for the creation, implementation and dissemination of educational innovations, which is based on: 1) the adaptation of students to higher education, the implementation of the principle of continuity between the older and the higher school, the formation of motivation of the students for professional activities; 2) maximum use of innovative techniques in the study of the disciplines of mathematical cycle, giving the educational process of students the creative, innovative character; 3) deepening integration of psycho-pedagogical and professional knowledge of future teachers of mathematics; application of innovative information technologies in the educational process; 4) the use of the system principle of training of future specialists in the design, development and partial validation of models of mathematics teacher’s work in the form of a common scheme or plan activities in the implementation of the educational process, based on the predominant activity of students, organized and created by the teacher; 5) the development and application of «prognostic acmeological training» of future teachers of mathematics to innovative pedagogical activity. The predictability of this preparation means its orientation to the school of the future taking into account the main trends in the development of technologies for teaching mathematics. Its implementation on a contextual basis provides a consistent use of all types of preparation of future teachers of mathematics. The innovative competence of teachers of mathematics is seen as part of general professional competence and the necessary condition for the formation of mathematical competence, the content of which is determined by the peculiarities of innovative activity, its social significance, creative nature and focus on continuous creation of something new, development of personal and professional potential of the teacher.
Опис
Ключові слова
інноваційна діяльність, інноваційна компетентність вчителя математики, компоненти інноваційної компетентності, innovative activity, innovative competence of mathematics teachers, components of the innovation competence
Бібліографічний опис
Ачкан, В. В. Інноваційна компетентність учителя математики [Текст] / В. В. Ачкан // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 5 (39). – С. 199–207.