Науково-дослідницька діяльність учнів в умовах реалізації компетентнісного підходу до навчання математики

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розкривається організація дослідницької діяльності учнів. Дослідницька робота з математики розглядається як творча інтелектуальна діяльність учнів. Показано, як на уроках математики за допомогою науково-дослідницької роботи спонукати індивіда до активної самостійної діяльності, творчості та креативності. Описуються лабораторні роботи, які можуть бути проведені учнями самостійно вдома без будь-якого спеціального обладнання. Це робота «Нераціональне використання проточної води під час чищення зубів» для міських учнів та «Джерела забруднення атмосферного повітря та шляхи його відновлення» для учнів, що живуть у селах.
The article deals with the organization of research activities in the school. Research work at teaching mathematics is examined as creative intellectual activity of pupils. Skills of research activity are a necessary condition of the modern successful person’s existence and can be developed at the mathematics lessons. Pupils’ research work is the special type of educational activity, during which on the basis of theoretical and practical knowledge, abilities and skills, pupils work out the theoretical or applied scientific problems of different degree of complication and difficulty. The main idea of the article is to study how to induce an individual to active independent activity and creation at the mathematics lessons by means of research work. Pupils must get not only knowledge and abilities but also to accumulate experience in the process of studying mathematics. The use of laboratory works at the mathematics lessons demonstrates the applied aspect of mathematics, fastens intersubject copulas, promotes cognitive interest in mathematics, level of pupils’ independent and research activity, improvement of pupils’ mathematical preparation quality which provides the competence approach of mathematics teaching. It is useful to conduct laboratory works at the mathematics lessons, for example, in the 6 form while studying the topics “Circle”, “Mean arithmetic”, “Middle value of size”. The use of laboratory works at home is also useful as such the type of work is shown by the applied application of mathematics and aсtualize knowledge and pupils’ abilities, obtained above. Organizing of the laboratory home-work is possible at senior pupils’ school while studying of statistics. Implementation of laboratory work requires pupils’ ability to conduct the various measuring, determine unknown quantity from formulas, and also to evaluate the mean value of quantities and errors. Statistical treatment of measuring results is an extraordinarily useful and interesting task for senior pupils. The pupils’ laboratory works are described, which can be conducted by pupils independently at home without any special equipment. It’s “Irrational use of running water while brushing your teeth” for citizen pupils and “Sources of contamination of atmospheric air and ways of its renewal” for village pupils.
Опис
Ключові слова
компетентістний підхід, competence approach, дослідницька діяльність, research work, учні, pupils, математика, mathematics, інтелектуальний розвиток, intellectual development, лабораторна робота, laboratory work, творче мислення, creative thinking, лабораторні роботи, laboratory work
Бібліографічний опис
Васильєва, Д. В. Науково-дослідницька діяльність учнів в умовах реалізації компетентнісного підходу до навчання математики [Текст] / Д. В. Васильєва // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 2 (56). – С. 196–202.