Розвиток краєзнавчого туризму в Польщі у другій половині XX – початку XXI століття

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розкриваються особливості розвитку краєзнавчого туризму в Польщі у другій половині XX – початку XXI століття; виокремлюються цілі, завдання функції краєзнавчого туризму; визначається вплив громадських організацій на його розвиток, зокрема, Польського Туристично-краєзнавчого Товариства, під егідою якого проводяться Краєзнавчі Конгреси, резолюції яких слугують стратегічним орієнтиром розвитку краєзнавчого туризму в Польщі; обґрунтовується значущість підготовки педагогів–аніматорів до здійснення краєзнавчо-туристичної діяльності; доводиться наявність значного науково-педагогічного потенціалу краєзнавчого туризму в Польщі.
The article describes the features of the development of regional studies tourism in the late XX-th – early XXI-st century. It is shown that the development of tourism in Poland, one of the components of which is regional studies tourism, has become one of the priorities of the state policy aimed at economic growth and spiritual improvement of society. Regional studies tourism as a form of education and educational work in Poland has a long-lasting period of development. Regional tourism was formed through an interdisciplinary synthesis of theoretical, methodological and best practice of geographical, economic, historical and ethnological local history and also tourism and recreation science. Regional studies tourism is regarded by Polish scholars as a general pedagogical concept that provides a close link between teaching, education and life instilling national human traits, promotes axiological education. Since the early twentieth century, regional studies tourism in Poland has turned into a broad social movement that aims at preserving natural and cultural values of their native land. The elements of the state and social system of regional studies tourism activities, such as regional partnerships, regional studies for school and tourist groups, scientific and educational research, are being formed in independent Poland. An important milestone in the development of Polish regional studies tourism in the second half of the XX-th century was creation of the Polish Tourist and Sightseeing Society (PTTK – Polish Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze), whose main task was determined as management of the whole regional studies tourism movement in Poland. Five Congresses became important events in the development of regional studies tourism, resolutions of which served as strategic guidelines for regional studies tourism in the country. The mission of regional studies tourism remains the same for decades: «Through knowledge of the country, through the love for it – to work for the Fatherland» (A. Yanovsky). The contemporary higher priority objectives of the development of regional studies tourism in Poland are: the accumulation of knowledge about the regions and the entire country and promotion of regional studies ideas and knowledge in the wider circles of Polish society. An important aspect of regional studies tourism is training of educators-animators to implement regional studies and tourism activities. The research shows that regional studies tourism in Poland has considerable scientific and pedagogical potential.
Опис
Ключові слова
краєзнавство, туризм, краєзнавчий туризм, краєзнавчо-туристична діяльність, краєзнавчі екскурсії та гуртки, педагог-аніматор, Польща, regional studies, tourism, regional studies tourism, local lore and tourism activities, regional studies excursions and circles, teacher-animator, Poland
Бібліографічний опис
Огієнко, О. І. Розвиток краєзнавчого туризму в Польщі у другій половині XX – початку XXI століття [Текст] / О. І. Огієнко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 7 (41). – С. 19–27.