Реалізація західноєвропейських ідей педагогічної майстерності в освітніх закладах Сумщини середини ХVІІІ–ХІХ століття

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Стаття присвячена питанням реалізації основних західноєвропейських ідей педагогічної майстерності в навчальних закладах Сумщини середини ХVІІІ–ХІХ століття. Значний вплив на професійну підготовку вчителя Сумщини досліджуваного періоду, розвиток його педагогічної майстерності здійснили професійна діяльність і наукові праці видатних західноєвропейських мислителів Д. Дідро, Ж.-Ж. Руссо, Й. Базедова, Е. Траппа, Ф. Рохова, Г. Дінтера, І.-Ф. Гербарта, А. Дістервега та інших. Відбувається становлення системи формування педагогічних кадрів у регіоні, підвищується роль учителя в житті суспільства та розуміння важливості особистісних якостей педагога в здійсненні навчально-виховного процесу та в системі майстерної педагогічної взаємодії з учнями.
The article is devoted to the questions of realization of the main West European ideas of pedagogical competence at educational establishments in Sumy region in ХVІІІ–ХІХ centuries. Was found out that important impact on professional teacher training, development of pedagogical competence in Sumy region of mentioned period, was made by professional activity and scientific works of outstanding West European philosophers D. Didro, J.-J. Russo, J. Bazedova, E. Trappa, F. Rohova, G. Dinter, I.-F. Gerbart, A. Disterveg and others. Their advanced ideas were performed at educational establishments in Sumy region. New requirements to the teacher’s character, his pedagogical activity were put forward. Was changed the system of training future teachers and their practical activity, arose the need to build higher pedagogical education. Folk Schools (graduates after passing appropriate exams acquire the right to work as a teacher) were replaced by grammar schools with pedagogical classes. The first pedagogical institute was opened in Glukhiv in the end of XIX century, organization of teaching and education in higher educational establishment were developed. Research of new approaches, principles and methods of teaching and education future teachers was based on advanced ideas of West European educators. Formation of the system of teaching staff in Sumy region was held under the influence of West European pedagogical idea, the role of teacher increased in life of society and in understanding of importance of teacher’s character in process of teaching and education, in the system of skilful pedagogical interaction with pupils.
Опис
Ключові слова
педагогічна майстерність, педагогічна майстерність, ідеї педагогічної майстерності, професійна підготовка вчителя, вчитель-майстер, pedagogical competence, ideas of pedagogical competence, professional teacher training
Бібліографічний опис
Рудь, О. М. Реалізація західноєвропейських ідей педагогічної майстерності в освітніх закладах Сумщини середини ХVІІІ–ХІХ ст. [Текст] / О. М. Рудь // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : збірник наукових праць / Класичний приватний університет. – Запоріжжя : КПУ, 2016. – Вип. 46 (99). – С. 27–34.
Зібрання