Статті
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Статті за Назва
Зараз показуємо 1 - 20 з 36
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Psychological Support for Parents Bringing up Mentally Retarded Children(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2015-10) Усик Дмитро Борисович; Usyk Dmytro BorysovychThe condition of psychological support of mentally retarded children issue study was analyzed, the necessity of psychological support for parents was reasoned, and the psychological approaches to the study of children with abnormal development adaptation were analyzed. The article examines parental relation to a child with developmental problems and determines the necessity of corrective measures development for families bringing up mentally retarded children.Документ Аналіз мовленнєвого відображення буття через риму(2017) Бедлінський Олексій Іванович; Bedlinskyi Oleksii IvanovychСпираючись на особливості поетичного відображення світу, у статті подано спробу дослідження свідомості, як процесу взаємодії психічного і мовленнєво-рефлекторного відображень. Рідна мова розглядається як відображення свідомості народу. Поява слова пояснюється через проблиски свідомості зафіксовані в уявленнях з’єднаних зі словом, як результат дії орієнтувального рефлексу. Слово розглядається як орган відображення. У процесі поетичної творчості письменник доторкується до свідомості народу. Аналіз, що здійснює поет, спирається на власне несвідоме, яке є свідомістю народу, збуджує проблиски свідомості тисяч попередніх поколінь, зафіксовані у словах рідної мови, у зв’язках між нейронами, які не тотожні нейронним зв’язкам образів сприймання. Регуляція свідомості здійснюється психічними і мовленнєво-рефлекторними відображеннями, кожен з яких окремо може бути доступним свідомості лише як окремі здогадки, а разом можуть цілеспрямовано регулювати потоки психічних відображень відповідно до вимог активної спрямованої діяльності, забезпечують можливість усвідомлення буття. Механізмом регуляції є утримання у сфері свідомості одного з потоків (психічного чи мовленнєво-рефлекторного) за рахунок мінливості іншого, за постійного уподібнення сталого і змінного.Документ Визначення особливостей прояву емпатії у студентів творчих професій(2017) Дворніченко Лариса Леонідівна; Dvornichenko Larysa LeonidivnaУ статті наведено результати дослідження особливостей прояву емпатії студентів творчих професій. Акцентується увага на актуальності вивчення феномену емпатії як універсальної здібності, що дозволяє не тільки успішно опановувати творчі спеціальності, але й краще адаптуватися в суспільстві знань. Показано, що існують статистично значущі відмінності у прояві компонентів емпатії у представників різних педагогічних спеціальностей. З’ясовано також, що існує взаємозв’язок між рисами особистості й показниками розвитку емпатії. Підкреслюється необхідність розробок технологій розвитку емпатії та їх включення в процес підготовки студентів педагогічного вишу.Документ Дослідження особливостей саморегуляції поведінки дітей старшого дошкільного віку(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2013) Усик Дмитро Борисович; Usyk Dmytro BorysovychУ статті розглядається поняття «саморегуляція поведінки» та її компоненти. Наведені погляди вітчизняних та зарубіжних учених щодо даної проблематики. Представлені результати емпіричного дослідження взаємозв’язку тривожності, довільності поведінки, самооцінки, авто- номності та орієнтації у часових інтервалах у старших дошкільників. Також представлені ре- зультати порівняння середніх показників хлопчиків та дівчаток за параметрами тривожності та автономності.Документ Духовний потенціал сімейного виховання(2015) Щербакова Ірина Миколаївна; Shcherbakova Iryna MykolaivnaУ статті здійснено теоретичний аналіз духовного потенціалу сімейного виховання. Подано базові поняття, що розкривають сутність складових елементів духовного потенціалу сімейного виховання. Сутнісний зміст запропонованого психологічного аналізу досліджуваного феномену зводиться до авторського концепту, відповідно до якого духовний потенціал сімейного виховання визначається неповторними душевно-духовними характеристиками сім’ї, і є визначальною умовою формування відчуття духовної цілісності та духовної стійкості особистості, запорукою її повноцінного розвитку.Документ Емпіричне дослідження ургентної адикції у осіб юнацького віку(2019) Щербак Тетяна Іванівна; Shcherbak Tetiana Ivanivna; Усик Дмитро Борисович; Usyk Dmytro BorysovychСтаття присвячена вивченню проблеми ургентної адикції у осіб юнацького віку. Вона висвітлює загострену проблему адиктивної поведінки, яка є однією з форм поведінки, що виражається у відході від реальності. Зазначаються особливості розвитку ургентної залежності та її впливу на психофізичний стан особистості. Обґрунтовується необхідність вивчення означеного феномену саме у юнацькому віці. Розкривається сутність ургентної адикції, як залежності від стану постійної нестачі часу, відчуття постійного страху «не встигнути». Виділено шість основних характеристик, які притаманні особистості з ургентною адикцією: гіперконтроль над часом; відмова від особистого часу; постійне прийняття всіх вимог, що стосуються роботи; хронічна фрустрація базових потреб; втрата здатності радіти життю в теперішньому часі; тривога за майбутнє, постійний страх не встигнути. Подано характеристики ургентного адикта як протилежні до характеристик особистості, що не відчуває тиск часу: квапливість; неспроможність жити теперішнім; низька самооцінка; неефективність у розпорядженні часом; недовіра до запланованого майбутнього; нездатність отримання користі зі свого минулого; використання часу в незначущих відносинах. Розглядаються типи ургентої адикції у відповідності з особливостями саморегуляції та особливостями її прояву: ургентна адикція за типом планування; ургентна адикція за типом відмови від моделювання; негнучка ургентна адикція. Представлено результати емпіричного дослідження, які доводять, що особи юнацького віку схильні до виникнення залежностей, серед яких найбільш вираженою є любовна. Підтверджено результатами двох методик, що ургентна залежність характерна для більшості осіб юнацького віку, але проявляється вона на середньому рівні. З’ясовано, що трудова адикція (як складова ургентної залежності) має середній рівень вияву. Констатовано, що у осіб юнацького віку переважає орієнтація на майбутнє: будуючи свої плани, вони враховують особливості сьогодення. Підтверджено результатами математичної статистики наявність оберненого взаємозв’язку рівня ургентної залежності та орієнтації часу.Документ Жак Лакан: от фантазмов воображаемого к поиску сознания(2013) Вертель Антон Вікторович; Vertel Anton ViktorovychВ статье анализируется комплекс вопросов, связанных с пониманием и интерпретацией проблемы сознания в структурном психоанализе Ж. Лакана. Изложены основные положения психоаналитической философии сознания, показана динамика развития психоаналитических идей в системе Реальное – Воображаемое – Символическое.Документ Задоволеність професійною діяльністю як індикатор нейротизму суб’єктів праці(2015) Щербакова Ірина Миколаївна; Shcherbakova Iryna MykolaivnaУ статті розглянуто основні підходи до визначення задоволеності професійною діяльністю як індикатора рівня нейротизму (підвищеної емоційної нестійкості) суб’єктів праці. Проаналізовано нейротизм як показник підвищеної емоційної нестійкості, що визначає низьку емоційну гнучкість учителя. Визначено необхідність упровадження у професійну діяльність суб’єктів праці комплексних специфічних заходів психологічного та психфізіологічного забезпечення діяльності, а саме: психологічної перевтоми діагностики, корекції психічного здоров’я та психотерапевтичної допомоги, спрямованої на формування професійного довголіття.Документ Концепт «сознание» в философии К. Г. Юнга(2012) Вертель Антон Вікторович; Vertel Anton ViktorovychВ статье анализируется комплекс вопросов касающихся понятий архетип, самость, коллективное бессознательное и связанных с пониманием и интерпретацией проблемы сознания в аналитической психологии и философии К. Г. Юнга.Документ Концепция сознания в психоаналитической философии З. Фрейда(2011) Вертель Антон Вікторович; Vertel Anton ViktorovychВ статье совершен философский анализ комплекса вопросов, связанных с пониманием и интерпретацией проблемы сознания в классическом психоанализе З. Фрейда. Изложены основные положения психоаналитической философии сознания, показана динамика развития психоаналитических идей в системе бессознательное – предсознательное – сознание.Документ Метафора в роботі психолога консультанта(ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2017-08) Дворніченко Лариса Леонідівна; Dvornichenko Larysa Leonidivna; Василевська Олена Іванівна; Vasylevska Olena IvanivnaСтаття присвячена дослідженню використання терапевтичної метафори в роботі психолога консультанта. Проаналізовані сучасні тенденції вивчення даної проблеми. Розглянуто процес створення метафори, психологічні механізми її конструювання, особливості метафоричних здібностей. Аналізуються особливості роботи з метафорою в позитивній терапії, казкотерапії.Документ Мова як фактор динаміки пасіонарності(2020) Бедлінський Олексій Іванович; Bedlinskyi Oleksii IvanovychУ статті обґрунтовується вплив білінгвізму та змішаномовності на колективне несвідоме народу взагалі та зміну динаміки пасіонарності етносу зокрема. Мова розглядається, як матриця колективного несвідомого, яка є одним із факторів зміни пасіонарної енергії. Подано результати асоціативного експерименту, в якому взяли участь 360 студентів СумДПУ ім. А.С. Макаренка. У результаті експерименту було встановлено, що змішаномовність зумовлює, у значного відсотку популяції, появу асоціативних реакцій, які можуть впливати на формування норм, цінностей, стереотипів поведінки тощо. Обґрунтовується, що смисли, стереотипи поведінки, гештальти, архетипи тощо, можуть фіксуватися у колективному несвідомому та мові і передаватися нащадкам у процесі опанування рідною мовою, відносно незалежно від сучасної культури. Причини, як пасіонарних поштовхів, так і зниження пасіонарності, пов’язані зі змінами відношень між мовою, колективним несвідомим, середовищем існування, рівнем свідомості особистості та актуальною діяльністю. За природного розвитку етносу зростає кількість та якість засобів відображення загальнолюдських цінностей, як у мові, так і у колективному несвідомому етносу, що і зумовлює зниження пасіонарної енергії.Документ Мовна концепція свідомості(2018) Бедлінський Олексій Іванович; Bedlinskyi Oleksii IvanovychУ статті обґрунтовується робоче визначення свідомості як «системи мовної репрезентації індивідуальних і колективних здогадок». Мова є системою організації потоків сенсорної інформації у формі кластерів здогадок: асоціативних полів, полів аналогій, комбінацій і реконструкцій, сімей слів зі спільною етимологією, ідіом, інтуїтивних правил побудови слів та речень тощо. Окремі слова розглядаються як складові навчення: умовні стимули, умовні реакції, операнти, підкріплюючі стимули. Поява свідомості пояснюється окремими здогадками індивіда, які асоціюють проблиски свідомості попередніх поколінь, привласнені індивідом у процесі опанування мовою.Документ Особливості тактичного мислення футболістів в залежності від спортивного амплуа(2016) Щербак Тетяна Іванівна; Shcherbak Tetiana IvanivnaУ статті розглянуто основні властивості різновидів тактичного мислення футболістів. Визначено відмінності в основних показниках тактичного мислення у футболістів різних спортивних амплуа. Виявлено, що рівень прояву основних властивостей тактичного мислення у захисті істотно нижче чим у представників інших амплуа.Документ Перцептивно-аналітичний аспект культури професійного спілкування державних службовців(НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017) Улунова Ганна Євгенівна; Ulunova Hanna YevhenivnaСтаття присвячена висвітленню результатів емпіричного дослідження особливостей структурних компонентів перцептивно-аналітичного аспекту культури професійного спілкування державних службовців. На основі кількісного та якісного аналізу отриманих результатів автор доходить висновків, що психологічна готовність як структурний компонент перцептивно-аналітичного аспекту культури професійного спілкування державних службовців характеризується зниженням показників орієнтації державних службовців на адекватне сприймання і розуміння партнера; стабільністю показників середнього рівня орієнтації державних службовців на прийняття партнера впродовж усієї професійної діяльності. Психологічна підготовленість як структурний компонент перцептивно-аналітичного аспекту культури професійного спілкування державних службовців характеризується зниженням показників точності сприймання і розуміння емоційних та інтелектуально-вольових станів, а також стосунків співрозмовників на основі невербальних засобів спілкування; зростанням показників точності сприймання та розуміння міміки співрозмовника, а також встановлення зв’язку між вербальною та невербальною поведінкою (мімікою) людини; сталістю показників розуміння станів людини через встановлення зв`язків між психологічним змістом різних елементів її невербальної поведінки, регулювання стосунків між людьми в емоційно-негативну сторону та в емоційно-позитивну сторону через використання у спілкуванні форм невербальної поведінки. Акмеологічні інваріанти професіоналізму особистості у професійному спілкуванні як структурний компонент перцептивно-аналітичного аспекту культури професійного спілкування державних службовців характеризується зростанням показників ворожості та агресивності; зменшенням показників чуйності та доброзичливості; стабільністю показників цинізму впродовж усієї професійної діяльності державних службовців.Документ Практичні аспекти роботи психолога консультанта з категорією «щастя»(Видавничій дім "Гельветика", 2017-05) Дворніченко Лариса Леонідівна; Dvornichenko Larysa LeonidivnaСтаття присвячена дослідженню можливостей роботи психолога консультанта з темою щастя. Розглянуто історичні підходи до вивчення категорії щастя і визначені основні напрямки сучасних досліджень щастя в психологічній науці. Розкриті можливості методу позитивної психології Н. Пезешкіана в роботі психолога консультанта з темою щастя.Документ Профессионализм и творчество педагога – саморазвитие методами эстетотерапии(2020) Пасько Катерина Миколаївна; Pasko Kateryna MykolaivnaЭстетотерапия – это своеобразный символический процесс осознания себя и мира. В творчестве воплощаются чувства, надежды и страхи, ожидания и сомнения, конфликты и примирения. Творческие возможности человека, раскрываемые и реализуемые в процессе эстетотерапии, стимулируют его интеллектуальное и эмоциональное развитие, раскрывают его индивидуальность, дают возможность преодолеть установленные социумом ограничения, воздвигнутые сознанием барьеры и просто дают ощущение собственной значимости, уникальности и самоценности. Перспективность использования эстетотерапевтических методик в психологическом обеспечении профессиональной деятельности педагогов связана с природной потребностью человека в творческом самовыражении, в сохранении своего физического, психологического и профессионального здоровья, в личностном и духовном развитии, самоактуализации, а также с возможностью решения задач гуманизации педагогического труда.Документ Психоаналітична традиція та педагогіка: філософсько-психологічний аналіз(2015) Вертель Антон Вікторович; Vertel Anton ViktorovychСтаття присвячена актуальній і малодослідженій темі. У роботі проаналізовано роль психоаналітичної парадигми в осмисленні взаємодії психоаналізу й педагогіки в ретроспективному й перспективному планах. Розробка методології дослідження даної проблеми в контексті психоаналізу викликана тим, що традиційні наукові й філософські підходи демонструють недостатню ефективність, оскільки не в змозі адекватно пояснити даної взаємодії. Обґрунтовано важливість подальшого критичного філософського-психологічного дослідження проблеми взаємодії психоаналізу й педагогіки.Документ Психологічна гіпотеза пасіонарних поштовхів теорії етногенезу Л. Гумільова(2019) Бедлінський Олексій Іванович; Bedlinskyi Oleksii IvanovychУ статті представлено альтернативний підхід до виникнення пасіонарних поштовхів – найбільш спірної частини «пасіонарної теорії етногенезу». Для вивчення причин масової появи пасіонаріїв, було проведено асоціативний експеримент, у якому брали участь 100 двомовних та 100 змішаномовних осіб, які дали асоціативні реакції на 30 стимулів. Виявлено збільшення асоціацій за контрастом у сучасної української молоді у порівнянні з дослідженнями інших авторів двадцятирічної давності. Встановлено більшу кількість асоціацій за контрастом у студентів, які розмовляють у побуті російською мовою, порівняно з україномовними студентами. У змішаномовних осіб, незважаючи на значне переважання українських слів над російськими в їхній мові, спостерігаються асоціативні реакції більш схожі на асоціації російськомовних аніж україномовних респондентів. Порівнюючи асоціації респондентів у залежності від їх мови у побуті, доводиться, що поширення суржику є однією з причин пасіонарних поштовхів, викликаних зміною домінуючих асоціацій, які можуть передаватися нащадкам в умовах двомовності чи змішаномовності.Документ Психологічний аналіз психоаналітичних практик дослідження духовності(2014) Щербакова Ірина Миколаївна; Shcherbakova Iryna MykolaivnaУ статті аналізуються психоаналітичні практики дослідження духовності, зокрема духовної кризи особистості. Охарактеризовано основні концептуальні положення теорій Г. Олпорта, З. Фройда, Е. Фромма, Е. Еріксона, К. Юнга щодо дослідження духовності особистості, її чинників, особливостей формування і розвитку. У статті зроблено висновок, що в контексті сьогодення, коли більшість людей оцінюють власні вчинки з точки зору реалій чуттєво-сприйнятого світу, відповідно до яких вони є або корисними, або байдужими, необхідно визнати, що вони аж ніяк не співвідносяться з цариною духу, а лише засвідчують поглиблення бездуховності. Коли духовно людина перетинає межовий стан між добром та злом, вона фактично обирає деструктивний шлях. Це ще раз підтверджує амбівалентність сучасного життя, особливо в умовах духовної кризи, яка останнім часом набула системного характеру.