Особливості соціально орієнтованої моделі освіти у Швеції

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2022
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розглянуто особливості соціально орієнтованої моделі освіти в Швеції на початку ХХІ століття. Визначено, що сучасна шведська система освіти складається з чотирьох рівнів: дошкільні установи, в яких ведеться підготовка дітей до школи; школа, особливість якої полягає в наявності значної кількості варіантів вибору програми за трьома основними напрямками (однорічні професійно орієнтовані програми, дворічні технічні програми і трирічні академічні програми); гімназія, в якій навчання здійснюється на основі індивідуального плану, а обов'язковим є вивчення математики, шведської та англійської мови; заклади вищої освіти, для яких характерними є універсальність освітніх послуг, індивідуалізація навчальних програм кожного студента у рамках загальних навчальних планів ЗВО. Обгрунтовано, що особливостями шведської системи освіти є спрямування освітньої політики на формування автономності і самостійності діяльності закладів освіти; забезпечення потреб особистості при виборі освітніх програм і формування індивідуальної траєкторії здобуття освіти на різних рівнях. Виявлено, що становлення шведської освіти відбувалося послідовно на основі принципів системності, гнучкості, соціальної відповідальності, демократизму, культуровідповідності, людиноцентризму тощо.
The article examines the peculiarities of the development of a socially oriented model of education in Sweden at the beginning oft he 21 st century. The methods of scientific research were used: analysis and synthesis - to clarify the content of the normative and legal foundations of the development of Swedish education, systematization and generalization - to characterize the levels of education and formulate conclusions, comparison - to identify the features of the development of Swedish education, prognostic -to clarify the possibilities introduction of progressive ideas of the Swedish experience into the practice of Ukrainian education. It was determined that the modern Swedish education system consists of four levels. The first level is preschool institutions, where children are prepared for school. The second level of education is a nine-year school. The specialy of an integrated high school is the presence of a significant number of program selection options in three main directions: one-year professionally oriented programs, two-year technical programs and three- year academic programs. The third level is a gymnasium, in which training is carried out on the basis of an individual plan. The study of the following subjects in gymnasium is mandatory for all of Sweden: Mathematics, Swedish and English. The fourth level includes institutions of higher education - these are universities and higher schools, where education is free. The universality of educational services, the individualization of study programs for each student within the framework of general educational plans of higher education institutions are characteristic of Swedish higher education institutions. It is substantiated that the features of the Swedish education system are the direction of educational policy towards the formation of autonomy and independence of the activities of educational institutions; ensuring the needs of the individual when choosing educational programs and forming an individual trajectory of obtaining education at different levels. It was found that the formation of Swedish education took place consistently on the basis of the principles of systematicity, flexibility, social responsibility, democracy, cultural relevance, people-centeredness, etc.
Опис
Ключові слова
освітня модель, Швеція, рівні освіти, educational model, Sweden, education levels
Бібліографічний опис
Мартин О. Особливості соціально орієнтованої моделі освіти у Швеції [Текст] / О. Мартин // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2022. – № 2 (116). – С. 267–276. – DOI: 10.24139/2312-5993/2022.02/267-276