Формування професійної мовної особистості майбутнього фахівця технічної галузі

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2022
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті визначено три етапи формування професійної мовної особистості під час навчання у ЗВО. На підставі аналізу наукових поглядів сформульовано визначення поняття «професійна мовна особистість». З'ясовано, що компонентами формування професійної мовної особистості є формування лінгвістичної, мовної та комунікативної компетенцій, остання з яких ґрунтується на двох попередніх і визнається ключовою для становлення майбутнього фахівця технічного профілю. Визначено методи і способи формування професійної мовної особистості на кожному етапі. Доцільною визнається співпраця студентів і викладачів технічних та гуманітарних дисциплін задля вирішення складного завдання формування професійної мовної особистості в технічному ЗВО.
In the article, three stages of the formation of professional language personality during studying at the higher school, have been determined. On the basis of the analysis of the scientific views the definition of the notion "professional language personality" was formulated, and it is suggested to understand the communicative-activity personality who owning a certain language can operate all special language means of a peculiar professional branch, is able to take a full-fledged activity in the professional communication of a certain branch. It is found out that the components of formation of a professional language personality are formation of linguistic, language and communicative competencies, the last one is based on the two previous and determines as the key for the becoming of a future specialist of a technical sphere. Formation of a professional language personality does not occur automatically beyond professional communication and connects with accumulation of knowledge and professional experience, a constant inner reflection that appears due to employment in a certain branch of activity. In the work the method and means of formation of a professional language personality at each stage have been determined; also the methods of analogy, inverted class, educational discussion, role game are considered as relevant and assist the active students' involvement in the process of studying. As the result of learning there should be formed a scientific-professional language style of student that will demonstrate the uniqueness of his language personality and allow taking a worthy place among professionals of a technique sphere. The cooperation between students and teachers of technical and humanitarian disciplines is considered expedient for solving the hard task of forming a professional language personality in technical higher schools.
Опис
Ключові слова
професійна мовна особистість, лінгвістична компетенція, мовна компетенція, комунікативна компетенція, professional language personality, linguistic competence, language competence, communicative competence
Бібліографічний опис
Шестакова С. Формування професійної мовної особистості майбутнього фахівця технічної галузі [Текст] / С. Шестакова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2022. – № 2 (116). – С. 198–208. – DOI: 10.24139/2312-5993/2022.02/198-208